یخ زدگی لوله

یخ زدگی لوله روش های جلوگیری و رفع

یک ویژگی منحصر بفرد آب این است که با یخ زدگی انبساط می یابد در نتیجه این انتساط هر آنچه آب را احاطه کرده باشد از جمله لوله های پلاستیکی و فلزی در معرض فشار عظیمی قرار بگیرند. صرف نظر از مقاومت لوله ها یا ظروف آب در حال انبساط می تواند باعث ترکیدگی آنها شود اغلب اوقات یخ زدگی لوله ها تحت شرایط زیر اتفاق می افتد:

.لوله هایی در معرض سرمای شدید داشته باشند مانند شیرآب در فضای باز لوله های تامین کننده آب استخر و انواع لوله های آب فاضلاب 

. قرار گرفتن لوله کشی آب در قسمت های داخلی و سردتر ساختمان مانند زیر زمین و مناطق کم ارتفاع عمارت  اتاق زیر شیروانی پارکینگ و کابینت آشپزخانه لوله هایی که روکار هستند و عایق بندی نشده باشند.

نحوه پیشگیری از یخ زدگی لوله ها

قبل از آغاز فصول سرد با رعایت این نکات از یخ زدگی لوله ها جلوگیری کنید:
. آب لوله کشی استخر یا فاضلاب را با رعایت دستورالعمل کارخانه یا سازنده آن تخلیه کنید. در این نوع لوله ها از ضدیخ استفاده نکنید مگر اینکه طبق دستور راهنما باشد این ماده برای محیط زیست زیانبار است و به انسان ها حیوانات اهلی حیات وحش و مناظر طبیعی آسیب می رساند.
. از قرار دادن لوله زهکشی و شیلنگ آب در فضای باز خودداری کنید فلکه اصلی شیرآب در داخل ساختمان را ببندید شیرآب بیرون ساختمان را باز کنید تا آب آن کاملا تخلیه شود شیرآب بیرونی را کمی باز نگه دارید تا از یخ زدگی آب باقیمانده و به دنبال آن ترکیدگی لوله جلوگیری شود.
. لوله کشی آب در قسمت هایی همچون اتاق زیر شیروانی زیر زمین و پارکینگ هارا عایق بندی کنید عایق بندی مانع از هدر رفتن حرارت در این نواحی می شود.

. دورتادور منزل را تفتیش کنید و لوله کشی های آب که در معرض سرما قرار دارند را با دقت بررسی کنید لوله کشی آب در پارکینگ و زیر کابینت آشپزخانه و حمام را خوب وارسی کنید لوله های آب گرم و سرد تا از یخ زدگی احتمالی آنها جلوگیری شود.
. برای لوله کشی های در معرض آسیب به استفاده از تجهیزات خاص به منظور عایق بندی لوله های آب مانند( روکش لوله) یا نصب(چسب) یا ( کابل حرارتی ) و وسایل مشابه توجه داشته باشید روزنامه به عنوان نوعی عایق بندی تا حدودی می تواند از یخ زدگی لوله جلوگیری کند.
در اینجا برخی مراحل عایق بندی آب در فصول سرد آورده شده است.

یخ زدگی لوله

تمام قسمت های منزل را به قصد یافتن هر گونه نشتی آب وارسی کنید

.لوله کشی کابینت حمام و آشپزخانه اتاق زیر شیروانی زیر زمین انباری و پارکینگ را وارسی کنید لوله کشی های روکار در امتداد دیوار بیرونی منزل یا آنهایی که در قسمت زیر بنایی ساختمان قرار دارند را هم چک کنید.
.پیش از شروع عایق بندی از ابزار لوله کشی استفاده کنید یا از بهترین لوله کش جهت تعمیر نشتی لوله صنعتی و ساختمانی تشخیص ترکیدگی لوله های آب و فاضلاب یا انواع اتصالات لوله کمک بگیرید.

یخ زدگی لوله

اطلاعات کافی درمورد جنس لوله ای که قصد عایق بندی آن را دارید داشته باشید

. نوع عایق بندی به جنس لوله بستگی دارد لوله های آب سرد و گرم را وارسی کنید. چون احتمال یخ زدگی در هر دو آنها وجود دارد.
. لوله های پلاستیکی را نباید با چسب حرارتی خودکار پیچاند. این نوع چسب با نوار لاستیکی سنگین به دور سیم های آن عایق بندی شده است.

طول و قطر هر لوله ای که قصد عایق بندی دارید بدانید

تعداد شیرهای آب و فلکه در امتداد هر لوله را بشمارید داشتن آمار آنها به شما در تهیه و خرید مقدار تجهیزات عایق بندی کمک خواهد کرد.

به حد نیاز تجهیزات عایق بندی لوله مانند کابل یا چسب حرارتی خریداری کنید.

یخ زدگی لوله

هر گونه دستورالعمل ویژه که از سوی سازنده وسایل جهت عایق بندی لوله ها توصیه شده را رعایت کنید.

. وسایل عایق بندی را با دقت به دور لوله بپیچید
. چسب حرارتی به دوشاخه ای به طول 1 متر مجهز است تا برق لوله را گرم کند طبق دستورالعمل کارخانه می توانید چسب حرارتی را از انتهای دوشاخه مستقیم و به درازای لوله پایین بکشید.یا اینکه نوار چسب حرارتی را به سبک مارپیچی به دور لوله بپیچید
.قسمت هایی از لوله که نزدیکی سطح زمین قرار دارند یعنی خط انجماد با چسب حرارتی بپوشانید می توانید با پیچاندن نوار چسب برق به دور لوله چسب حرارتی را در جای خود محکم تر کنیدنوار چسب برق را طبق دیتورالعمل کارخانه و با رعایت نکات ایمنی بر روی ایمنی بر روی چسب حرارتی به کار ببندید.

لوله ها و چسب حرارتی را با روکش لوله لوله پوش یا دیگر وسایل عایق بندی بپوشانید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی از عوامل آب و هوایی می توانید عایق بندی را با مواد ضد آب بپوشانید.

دوشاخه چسب حرارتی را به پریز برق بزنید

. این پریز بدون استفاده از سیم کشی اضافی باید مستقیما به خروجی دستگاه یاب یا قطع کننده جریان خطا در مدار متصل باشد
. معمولا در قسمت زیر زمین خانه جایی نزدیک منبع آب به دنبال پریز این دستگاه بگردید.

روش های رفع یخ زدگی

اگر آب به صورت چکه چکه از شیر آب بیرون می آید یا فشار آن کمتر از حد معمول است احتمالا لوله اصلی آب یخ زده است.

شیر آب را کمی باز کنید
از آنجاکه آب در حال جریان در لوله دمایی بالتر از انجماد دارد در نتیجه به گرم نگه داشتن لوله کمک خواهد کرد.

. محل یخ زدگی شیرآب را پیدا کنید
جاهایی که باید وارسی کنید شامل لوله کشی هایی است که در امتداد قسمت بیرونی منزل با از میان فونداسیون عبور می کند جایی که منبع اصلی آب وارد منزل می شود.

. قسمتی از لوله یخ زده را با پد حرارتی برقی بپوشانید
می توانید از سشوار یا بخاری برقی حمل برای حرارت دادن استفاده کنید حتما از عدم وجود اقلام و وسایل قابل اشتعال در نزدیکی محل اطمینان حاصل کنید.
همچنین می توان از یک حوله آغشته به آب گرم برای پوشاندن لوله های یخ زده استفاده کرد آبی که قرار است برای خیسانندن حوله از آن استفاده کنید را می توانید در یک ظرف مناسب روی اجاق گرم کنید.

. در صورت ضرورت برای اطمینان از جریان داشتن آب از میان لوله از شخصی دیگر بخواهید به این کار رسیدگی کند.
.حداقل یک مرتبه در روز به دیگر شیرهای آب سرکشی کنید.
دیگر لوله های یخ زده را که قابل دسترس هستن را باز کنید
. در مورد لوله هایی که قابل دسترسی نیستند یا به تنهایی قادر به بازکردن آنها نیستند یا بهترین لوله کش محل تماس بگیرید.

. اگر شیرآب را باز کردید و تنها چند قطره از آن بیرون آمد شک نکنید لوله یخ زده است احتمالا محل یخ زدن بیشتر روی لوله های روکار یا در محل وارد شدن منبع آب از قسمت زیر بنا به داخل ساختمان قرار دارد.
.شیر آب را باز نگه دارید به محض باز شدن لوله ذوب شدن آن آب شروع به جریان افتادن در محل یخ زدگی می کند جریان افتادن آب در لوله به ذوب شدن یخ آن کمک خواهد کرد
. برای یافتن دیگر نقاط یخ زدگی به سایر شیر های آب منزل هم سرکشی کنید اگر یک لوله یخ بزند احتمال یخ زدن سایر لوله ها نیز وجود دارد.

صفحه های پر بازدید لوله بازکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )