گاز فاضلاب چیست

گاز فاضلاب خانگی چیست و چگونه باید آن را ازبین برد؟

گاز فاضلاب خانگی ترکیبی از گازهای معدنی است که وجود آن حاصل از فعالیت دسته ای از باکتری ها روی فاضلاب و لجن است. گاز فاضلاب بوی بسیار نامطبوعی دارد و این بو به علت وجود سولفید هیدروژن است . با این که گاز فاضلاب یا همان سولفید هیدروژن سمی است؛ اما ضروری به ما نمی رساند و در تنفس ماخللی ایجاد نمی کند زیرا غلظت این گاز حدی نیست که به شما آسیب بزند. اما اشخاصی که در طول روز مستقیما در معرض این گاز قرار دارند با رعایت نکات ایمنی از خودشان در برابر گاز فاضلاب خانگی محافظت کنند.

حتما پیش آمده که وارد دستشویی شوید و بوی بسیار بدی را استشمام کنید این بوی تخم مرغ گندیده علاوه بر این که بسیار ناخوشایند است می تواند باعث سردرد و حالت تهوع نیز شود ناگفته نماند که بوی بد میتواند نشان دنده این باشد که فاضلاب ممکن است به خانه شما برگشته و باعث آسیب ساختاری شود یکی از مشکل زیر میتواند علت بوی بد دستشویی در زمستان شود:

1- آب تبخیر شده در تله p

2- گرفتگی فاضلاب یا لوله توالت

3- وجود باکتری ها در سیستم 

4- مشکل لله هواکش

5-حلقه آب بندی آسیب دیده

اگر آب کافی در تله p وجود نداشته باشد، توالت شما بو می گیرد . p لوله ای است که در پشت توالت شمافرو می رود و به شکل p به بالا باز می گردد. این مانع از ورود گازهای فاضلاب به خانه شما می شود. و تنها زمانی میتواند به درستی عمل کندکه با آب کافی پر شود. هنگامی که خانواده شما به اندازه کافی از توالت استفاده نمی کند آب موجود در تلهp تبخیر می شود و مسیری برای گاز فاضلاب و بوی بد آن ایجاد می کند تا وارد توالت شما شود توالت را چندین بار بشویید تا تله p  دوباره پر شود البته برای تمیز کردن توالت از محلول سفید کننده نیز می توانید استفاده کنید میکروارگانیسم های فاضلاب می توانند به لبه کاسه توالت شما بچسبد و شروع به تکثیر کنند این مشکل در هوای گرم بیشتر رخ می دهد.

زیرا باکتری ها در آبو هوای گرم و مرطوب رشد می کنند با باز کردن درب مخزن می توانید بررسی کنید که آیا میکروارگانیسم ها در توالت شما رشد می کنند و بوی آن بدتر می شود؟ اگر چنین است باید یک محلول سفید کننده رقیق درست کنید این کار را در مکانی با تهویه مناسب انجام دهید این سفید کننده رقیق شده را با سایر مواد شوینده تمیزکننده توالت ترکیب نکنید بعد از 24 ساعت استفاده از سفید کننده رقیق شده درگر آن را استفاده نکنید و دور بریزید تا از شر باکتری های ناخواسته در کاسه خلاص شوید..

از بین بردن گازچاه فاضلاب

در چاه های فاضلاب گازهای زیادی وجود دارد کهخطرات مختلفی اعم از انفجار و خطر خفگی مقنی های تخلیه چاه را دارد. شما میتوانید با رعایت مواردی از به وجود آمدن خطر جلوگیری کنید وجود گاز چاه فاضلاب اغلب به علت وجود باکتریهای بی هوازی که در چاه به خاطر اکسیژن زنده هستند و با خوردن باکتری های فاضلاب گاز هایی را از خود خارج می کنند و باعث می شوند چاه همواره از این نوع گازها پر شوند برای از بین بردن گاز روش های زیادی وجود دارد که هر یک را توضیخ می دهیم.

1- سرکه وجوش شیرین برای از بین بردن گاز چاه

سرکه و جوش شیرین یک ترکیب عالی خانگی است که به راحتی درست می شود لوله ای که بوی فاضلاب می دهد را بیایید و نصف استکان را جوش شیرین داخلش بریزید سپس خیلی زود یک تا دولیوان سرکه را به شکل مرحله ای روی آن اضافه کنید.ترکیب این دو ماده با یک دیگر باعث می شود که رسوب و چربی زیادی از بین برود. انجام این روش می تئئئاند خیلی تاثیر گذار باشد پیشنهاد می کنیم یک بار هم که شده از این روش استفاده کنید.

2- ترکیب نوشابه و جوش شیرین

ممکن است که این جمله به گوشتان خورده باشد که نوشابه قابلیت بازکردن لوله فاضلاب را دراد . دلیلش هم این است که نوشابه بهعلت فرمول ساختاری که دارد می توواند عامل گرفتگی نرم کند و باعث باز شدن مسیر لوله شود از نوشابه حتی برای رفع بوی بد توالت نیز استفاده کنند اما ترکیب نوشابه با جوش شیرین یک محلول فوق لعاده است این محلول در پاک سازی لوله فاضلاب قدرت زیادی دارد باعث پاک کردن چربی و رسوب شود با این محلولهم می توان برای ازبین بردن گاز چاه استفاده کرد و هم بوی بد فاضلاب را مهار کرد. برای این کار کمی جوش شیرین حاضر کنید و آن را داخل لوله توالت خالی کنید سپس نوشابه را مرحله به مرحله درون دستشویی بریزید و بعد از یک ساعت با آب سرد بشویید.


3- ریختن آب در لوله شترگلویی

شتر گلویی وظیفه نگه داشتن آب را برای جلوگیری کردن از نفوذ گاز به بیرون لوله فاضلاب توالت برعهده دارد. اگر توالت شما شترگلویی دارد بهتر است بررسی کنید که آب را داخل خود نگه می دارد و یا خیر.اگر آبی داخل زانویی سرویس بهداشتی نبود باید مرتبا آب را درون لوله توالت بریزید تا مانع از خروج گازهای سپتیک شوید البته این روش برای برطرف کردن بوی بد دستشویی همیشگی نیست بلکه یک روش موقتی است که باید هر چند وقت یکبار انجام شود.

خطرات گاز فاضلاب چیست؟

گرفتگی سینک آشپزخانه

گاز فاضلاب مخلوط پیچیده ای از گازها و ترکیبات مختلف است که برخی از آن ها برای انسان سمی هستند اجزای اصلی گاز فاضلاب عبارتند از:
. سولفید هیدروژن
. متان
. آمونیاک
. دی اکسید کربن
در حالی که خطرات گاز فاضلاب در مقادیر کم خطرناک نیست اما با این ترکیب به سمیت گاز فاضلاب در سطوح بالا کمک می کنند سولفید هیدروژن گاز اولیه در گازفاضلاب است بر اساس تحقیقات انجام شده سولفید هیدروژن برای سیستم های اکسیژن بدن سمی است در مقادیر زیاد می تواند باعث علائم نامطلوب آسیب اندام یا حتی مرگ شود آمونیاک یک ترکیب شناخته شده است که اغلب در تمیز کردن مواد شیمیایی مثل ویندکس استفاده می شود.
گرفتن در معرض آمونیاک می تواند باعث تحریک چشم بینی گلو در سطوح بالا تر آمونیاک برای انسان سمی است. این ماده می تواند باعث آسیب اندام یا مرگ شود متان و دی اکسید کربن هر دو گازهای گلخانه ای نسبتا غیر سمی هستند . با این ال در مقادیر زیاد گاز متان بسیار قابل اشتعال است این مخلوط همراه با قابلیت اشتعال آمونیاک سطوح بالای گاز فاضلاب را به خطر آتش سوزی تبدیل می کند.


برای رفه بوی بد فاضلاب در حمام چکار کنیم؟

مشکل سیستم لوله کشی زیر سیفون حمام عمده ترین دلیل بوی فاضلاب در حمام است. لوله U شکلی که قسمت اولیه چاه ها را به لوله های خروجی دیگری متصل می کند تلهP نام دارد که جایی برای ماندن مقداری آب بعد از هر بار تهلیه سیفون است. وجود این آب باعث جلوگیری از بالا آمدن گازهای فاضلاب می شود. اگر هر گونه نشتی یا مشکل در اتصالات این بخش اتفاق بیفتد باعث پایین رفتن سطح آب و خروجگاز فاضلاب می شود. البته این مشکل اغلب به خاطر لوله ها نیست. تنها به خاطر ماندن پسماند در قسمت گلوگاه انحنای p است که با چاه بازکن های خانگی و عادی برطرف می شود. اما اگر دفع بو بد فاضلاب در حمام بعد از استفاده از چاه بازکن و عبور آب فراوان از سیفون حل نشد باید برای شناسایی عامل اصلی و برطرف کردن بوی بد فاضلاب از یک لوله کش کمک بگیرید.


راه های خلاصی از بوی بد چاه توالت

1- استفاده از سیستم هواکش در توالت
2- استفاده از دستگاه های تمیز کننده هوا
3- استفاده از گیاهان ظبیعی به عنوان خوشبوکننده هوا
4 - تهیه و استفاده از تمیز کننده هوای خانگی
5- استفاده از مواد خشک کنند

صفحه های پر بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )