سیفوناژبه چه دلیلی رخ می دهد

سیفوناژ چیست و مکش سیفونی چطور رخ می دهد؟

سیفوناژ یا مکش سیفونی خودکار و القایی از پدیده های رایج در سیستم فاظلاب ساختمان است که به دلایل مختلف رخ می دهد.در این پدیده آب داخل سیفون فاظلاب به صورت خودکار تخلیه میشود. این مسالهی برای برخی از افراد که از دلیل رخ دادن آن اطلاع ندارد نگرانی ایجاد می کند اما لازم است بدانید که کاملا طبیعی است. در ادامه شرکت لوله یازکنی تهران  امیران سرویس به این سوال که دلیل سیفون خود به خود چیست و چطور می توان از پدید سیفوناژ جلوگیری کرد پاسخ خواهیم داد.

در سرویس بهداشتی و توالت سیفون نصب میشود که با تخلیه حجم زیادآب به یکباره از گرفتگی لوله ها جلوگیری نموده و مانع از ورود بوی بد و حشرات به ساختمان میشوود برای تخلیه آب سیفون با توجه به مدل آن لازم است از دکمه استفاده کنید. به پدیده ای که در آن درون سیفون فشردن دکمه آن خودکار تخلیه میشود. سیفوناژ یا سیفون  خودبه خود گفته میشود. مکش در آپارتمان هایی که لوله فاضلاب بین طبقات به هم ارتباط دارند بیشتر رخ می دهد و از نظر علم فیزیک کاملا طبیعی است.

دلایل مکش سیفونی یا سیفوناژ چیست؟

اگر به دنبال این هستید که علت سیفوناژ چیست و چرا مکش سیفونی رخ می دهد لازم است بدانید که دو دلیل عمده برای این پدیده وجود دارد که عبارتند از :

تخلیه آب زیاد در طبقات پایین

یکی از اصلی ترین دلایل سیفون خود به خود در آپارتمان ها تخلیه آب زیاد در لوله های فاضلاب در طبقات پایین است. اگر لوله های فاضلاب بین طبقات باهم در ارتباط هستند با ریختن آب زیادبه یکباره درون لوله های فاضلاب طبقات پایین سیفون طبقات بالا خود به خود تخلیه میشود چون با حرکت آب درون لوله ها در لوله های فاضلاب طبقات بالاتر خلاء ایجاد میشود.
خلاء ایجاد شده باعث مکش آب درون طبقات بالا میشود و سیفون خودکار رخ می دهد.

تبخیر آب درون سیفون

یکی دیگر از دلایل سیفوناژ و مکش سیفونی تبخیر شدن آب درون آن است. این پدیده در شرایطی رخ می دهد که برای مدت طولانی از سرویس بهداشتی استفاده نشده و سیفونرا نکشیده باشید. در اثر حرارت اطراف سیفون آب درون آن به مرور تخلیه میشود اگر شیرآب ورودی به سیفون قطع باشد بعد از کاهش سطح آب درون سیفون آب جدید وارد آن نشده و به مرور آب محفظه سیفون تبخیر میشود. در ساختمان های قدیمی و خالی از سکنه و شرایطی که برای مدت طولانی افراد در منزل تشریف نداشته باشند این پدیده ها طبیعی است. به همین دلیل است که بوی بسیار بد و زننده ای از فاضلاب نیز در فضا پخش میشود.

استاندارد نبودن شیب سیفون

استاندارد نبودن نصب سیفون و زیاد بودن شیب آن از دیگر دلایلی است که میتواند باعث سیفوناژ شود اگر شیب بیش از اندازه استاندارد باشد آب به صورت غیر طبیعی به طرف لوله های فاضلاب حرکت می کند و مکش سیفونی رخ می دهد.

علت صدای لوله های آب

راه های جلوگیری از سیفوناژ یا مکش سیفون

االازم به ذکر است که در حالت کلی نمی توان از پدیده هسیفون خود به خود یا مکش سیفونی جلوگیری کرد چون رخ دادن آن کاملا طبیعی است . اما دو روش زیر در جلوگیری از این مساله موثر هستند.:
. از ریختن آب زیاد به یکباره درون لوله های فاضلاب خودداری کنید چون آب زیاد بعد ازورود به لوله های فاضلاب باعث سیفوناژ در طبقات بالایی خواهد شد. آب را به مرور و آهسته به چاه وارد کنید تا از رخ دادن این پدیده جلوگیری شود.
..نصب صحیح سیفون توالت : در نصب سیفون توالت تعیین شیب اهمیت بسیار بالای دارد اگر در زمان نصب شیب به درستی تنظیم شود می توان از این پدیده جلوگیری کرد . .نصب هواکش برای لوله های فاضلاب از دیگر راهکار های مناسب برای کاهش تعداد دفعات رخ دادن پدیده سیفوناژ است.

استاندارد سازی سیفون برای جلوگیری از سیفوناژ

در شرایطی که به طور مداوم با مشکل سیفوناژ و مکش سیفونی در سرویس بهداشتی مواجه میشود کافیست با مادر شرکت لوله بازکنی اممیران سرویس تماس بگیرید . لوله بازکن های این مجموعه با بررسی دقیق نحوه نصب سیفون و شیب در نظر گرفته شده برای آن مشکلات موجود را برطرف می کنند علاوه بر این در برخی از مواقع تنها با نصب هواکش برای لوله های فاضلاب می توان این مشکل را حل کرد در تمام مناطق حتی شمال جنوب و شرق و غرب تهران شرکت امیران سرویس به صورت 24 ساعته حتی روزهای تعطیل سال آماده ارائه خدمات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )