منهول فاضلاب



بررسی انواع منهول فاضلاب

صنعت آب و فاظلاب به عنواع یکی از مهم ترین صنایع در کشور های مختلف دنیا شناخته می شود و پیشرفت علوم و تکنولژی های مختلف باعث شده اند که این صنعت نیز دچار تغییرات و انققلاب شود. اگر چه انواع منهول فاضلاب یکی از تجهیزات کاربردی و مفید و مفید برای متمرکز کردن آب های زیر زمینی بوده و کاربرد های متفاوتی دارد اما به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات شبکه در صنعت آب و فاضلاب شناخته می شود .

امروزه انواع متخلفی از منهول ها وجود دارند که هر کدام از مواد مختلفی ساخته شده و کاربرد های متعددی دارند و می توانند در مکان ها و  موقعیت های مختلف استفاده شوند در ادامه مطلب به بررسی انواع منهول فاضلاب پرداخته خواهد شد.

آشنایی با کاربرد منهول

منهول در حقیقت به گودالی گفته می شود که در شبکه های فاضلاب تعبیه می شود تا اپراتور باشند در اصل منهول برای اتصال چند شبکه به هم استفاده می شود و تکسین های آب و فاضلاب قادر خواهند بود به کم آن اقدام به سرویس تعمیر و نگهداری شبکه فاضلاب نمایند.از مهم ترین کاربرد های منهول ها میتوان بع=ه موارد زیر استفاده نمود:

. هدایت و جمع آوری آب هاب زه کشی

. جمع آوری و پخش فاضلاب های شهری

. جمع آوری آب های سطحی 

. استفاده به عنوان حوضچه آبگیری

. استفاده به عنوان محفظه نصب و تعمیر وبررسی شیر آلات تاسیسات

. اتصال خطوط لوله های فاضلابی و استفاده به عنوان تهویه شبکه فاضلاب

. امکان تغییر قطر لوله های فاضلاب و تغییر جهت شیب و ارتفاع لوله های فاضلاب و…

 

استفاده از منهول قدمتی طولانی و ند هزار ساله دارد و مردم از شروع شهر نشینی و استفاده از شبکه های فاضلابی ز این تجهیزات استفاده می کردندد. در گذشته فقط منهول های ازجنس آجر و سیمان وجود داشتند اما امروزه از مواد مختلفی برای تولید این تجهیزات استفاده می شود. از مهم ترین انواع منهول فاضلاب می توان به مواردزیر اشاره کرد.:

منهول آجری و سیمانی

منهول های آجری و سیمانی از قدیمی ترین انواع منهول هایفاضلابی هستند که هزاران سال است که در جوامع فرهنگی و شهری استفاده میشود. این منهول ها دارای مشکلات و ایرادات متنوعی هستند که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:
. این منهول ها باید در محل نصب طراحی و ساخته شوند.
. زمان زیادی برای ساخته شدن این منهول ها نیاز است
. مصالح مختلفی برای تولید این منهول ها لازم است
. این منهول ها به صورت کامل آب بند نمی شود.
. این منهول ها در طول زمان دچار خوردگی و پوسیدگی زیادی می شوند و نیاز به رسیدگی و نگهداری دوره ای دارند و....
منهول های آجری و سیمانی امروزه دیگر در سبکه های فاضلابی استفاده نمی شوند و کاملا منسوخ شده اند.

منهول های بتنی


راز دیگر انواع منهول فاضلاب می توان به منهول های بتنی اشاره کرد. از این منهول برای متمرکز کردن لوله فاضلاب ساختممان در مناطق دور افتاده و شهری استفاده می کنند این منهول ها به دو شیوه اجرا می شوند. در اجرای منهول به شیوه اول ابتدا محل منهول آرماتوربندی شده بتن ریزی انجام می شود این کار معمولا نیاز به تجهیزات و ادوات متعددی دارد این روش نیاز به نیروی کار هزینه های زیاد و زمان زیاد دارد.
در روش دوم از قطعات پیش ساخته استفاده می شود. به گونه ای که ابتدا منهول ها تولید شده و به وسیله ماشین آلات به محل پروژه منتقل می شود.
در این روش زمان ساخت منهول کمتر است اما برای انتقال به محل پروژه نیاز به ماشین آلات سنگین و نیوری انسانی دارد و منهول به صورت کاممل آب بند نخواهد شد این بتن می تواند در طول زماندچار فرسودگی شده و از بین برود ونیاز به تعمیر و نگهداری مستمر دارد و تعمیر و بازسازی آن نیز نیازمند هزینه های بالایی است به همین دلسل استفاده از آن نیز صرفه نخواهد بود.


انواع منهول فاضلاب کامپوزیت(GRP)

یکی دیگر از انواع منهول های فاضلاب که در اجرای آبیاری تحت فشار نیز مورد استفاده قرار می گیرد منهول های GRP یا کامپوزیت است. این منهول ها از رزین پلی استر و ماسه تولید می شود و ممکن است در نگاه اول این گونه به نظر برسد که خاصیت شکنندگی آن باعث شود که کارایی مناسبی نداشته و عمر کوتاهی داشته باشد و تحمل پذیرش فشار و بارهای مختلف را نداشته باشد بزرگترین ایراد انواع منهول فاضلاب کاپوزیت این است که باید از قبل اندازه دقیق آن مشخص باشد و در کارخانه تولید و به محل پرژ] منتقل شود.
پایراد دوم این نوع منهول وزن بالای آن و برای حمل و نقل نیاز به ماشین آلات صنعتی است. مهم ترین کاربرد های منهول های GRP استفاده در مناطقی است که دارای آب های سطحی هستند چرا که آب بندی خوبی دارند از مهم ترین کاربرد های این منهول ها استفاده به عنوان هندهول حوض شیرآلات و اتاقک برق است.

منهول های پلی اتلین

منهول های پلی اتیلنی یکی دیگر از انواع منهول ها است که امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده و به دلیل قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارد استفاده های متعددی دارد این منهول ها در مقایسه با سایر منهول ها از وزن کمتری برخوردار است و در برابر مواد اسیدی و قلیانی مقاومت بسیار خوبی دارد.
این منهول ها همچنین قیمت کمتری نسبت به سایر منهول ها دارد ودر برابر فشار های بارهای مردن و زنده ترافیکی به خوبی مقاومت می کند از دیگر مزایای منهول فاضلاب پلی اتلینی می توان به آب بند کامل بودن اشاره کرد و اجازه خروج سیالات را به بیرون نمی دهد به همین دلیل خسارتی به محیط زیست وارد نخواهد بود.
منهول های پلی اتلین در دو نوع یکپارچه و ماژولار وجود دارند منهول یکپارچه مهعممولا برای آب های سطحی مناسب تر است منهول هایی که از قطعات مختلف ساخته می شوند در هنگام نصب به راحتی می توانند از نظر ارتفاع و اندازه تغییر کنند. منهول های پلی اتلینی در مقایسه با سیار منهول ها هیچ گونه ایراد و مشکلی ندارند و می توانند استفاده های متعددی برای شبکه های فاضلاب متمرکز کردن لوله سایز بزرگ و..... داشته باشند.

منهول فاضلاب

جمع بندی نهایی

زمنهول ها در اصل گودال هستند که در شبکه های فاضلابی استفاده می شوند و تکسین ها با کمک آنها می تواند به شبکه دسترسی داشته باشند و اقدام به تعمیر و نگداری قطعات مختلف شبکه بکنند این قطعات کاربرد های متعددی داشته و می توانند برای هدایت و جمع آووری آب ها زهکشی فاضلاب آب ها ی سطحی و متمرکز کردن آننها استفاده شوند.
منهول ها همچنین امکان دستترسی به فیبر های نوری و کابل مخابراتی را فراهم کرده و در تاسیسات و لوله برق نیز استفاده می شود.امروزه انواع منهول های آجری بنتی سیمانی پلی اتلنی و کامپوزیتی در دسترس هستند هر کدان دارای ویژگی ها و قابلیت های متعددی هستند و می توانند کاربرد های متاوتی داشته باشند.

صفحه های پر بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )