تخلیه چاه مولوی

صفر تا صد مراحل حفاری چاه

در این مقاله از امیران سرویس قصد داریم تا در رابطه با انواع روش ها و مراحل حفاری چاه آب دستی  حفاری چاه آب با دستگاه روتاری و دستگاه ضربه ای توضیحات در اختیار شما قرار دهیم. پس از کسب اطلاعات در این موارد می توانید به روش سنتی  و صنعتی به حفاری چاه آب کشاورزی چاه آب خانگی گلخانه و غیره بپردازید. لازم به ذکر است که پیش از اقدام به حفاری لازم است یکسری نکات اولیه مانند نحوه اخذ مجوز حفر چاه و موارد مهم فنی  را بدانید .

با مادر این مقاله همراه باشید تا اطلعات جامعی در رابطه با حفاری آب در اختیارتان قرار دهیم.


چاه آب

پیش از آن  که باانواغ حفا ری چاه آب آشنا شوید بااید بدانید که چاه آب چیست؟چاه آب گودالی است که توسط انسان جهت رسیدن به آب حفر شده تا به سفره های آب زیر زمینی دسترسی پیدا کنند. همچنین کیفیت چاه به مدت زمان تامین آب در مقابل صرف هزینه کم بستگی دارد.لازم به ذکر است برای حفر چاه آب باید مشخصات هیدرولیکی و اکویفورکار کرکرد هیدرولیکی با تست های پمپاژرا دانست. 

یکی از مهم ترین مواردی که در حفر چاه آب باید به آن توجه شود محل و موقعیت مکانی آن است.علت اهمیت داشتن این موضوع زمان وهزینه ای است که صرف انجام این کار می شود در نتیجه باید به بهترین شکل ممکن این امر صورت پذیرد.اما در در این بین سوالی که پیش می آید این است که حفاری چاه آب به روش سنتی بهتر است یا به روش صنعتی - مهندسی؟
از آنجایی که امروز تکنولوژی به طرزچشمگیری پیشرفت کرده است پیدا کردن محل مناسب برای حفر چاه آب راحت تر شده است. در نتیجه بهتر است از این تکنولوژی ها در راستای کاری که قرار است انجام دهیم استفاده کنیم.

از روش هایی که جهت تعیین محل حفاری می تئان از آن یاد کرد حفر چاه های مته ای واندازه گیری سطح آب است. همچنین برای حفاری چاه آب باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم :

.محل حفاری چاه آب باید بنه به استاندارد های محلی در هر ناحیه بوده ودارای حداقل فاصله از سایره ساختمان های اطراف است تا از نفوذ آلودگی احتمالی به چاه آب جلو گیری شود.
.بهترین محل حفر چاه در مناطق مر تفع وبه دور از آلودگی است.
.برای تعیین محل حفاری چاه باید به مواردی از قبیل ارتفاع زمین . موقعیت مکانی چاه .عدم برخورد ابزار حفاری با لوله های گاز و کابل های برق دفن شده زیر زمین رعایت فاصله میان ساختمان ها و منابع آلودگی های موجود در منطقه توجه داشت..
. در شرایطی ممکن است آب چاه آلوده شود که عمق چاه آب کمتر از 50 فوت و یا در قسمت لایه های نفوذ ناپذیر این عمق کمتر از 10 فوت باشد.

نحوه محاسبه قیمت حفاری چاه آب

باید خدمتتان عرض کنیم که قیمت حفاری چاه آب بنا به نرخ اتحادیه حفر چاه محاسبه می شود. البته هزینه این کار با توجه به روش انتخابی متفاوت است همچنین این تفاوت با توجه یه نوع مجوز و دستگاه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند نیز صدق می کند در ادامه شما را با انواع هزینه هایی که برای حفر چاه آب وجود دارد آشنا می کنیم:
. حفر چاه آب کشاورزی
. حفاری چاه آب با دستگاه روتاری
. حفر چاه آب با دستگاه ضربه ای

عوامل موثر در هزینه حفاری چاه آب

ازعواملی که تاثیر بسزایی در قیمت و هزینه حفاری چاه آب دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد.:
. روش حفاری چاه
. نوع چاه
. دستگاه مورد استفاده جهت حفر چاه
. متراژ چاه
. عمق چاه
. نوع خاک
. حمل نخاله خاک ناشی از حفاری چاه
محل حفر و جنس زمین از نظر نوع دژ سنگی یا ماسه ای بودن
. هزینه طوقه چینی برای چاه
. قیمت بستن درب چاه
.هزینه نصب دریچه بازدیدچاه
. نصب کول به همراه هزینه حمل بارگیری و تخلیه بار کول خریداری شده
. هزینه گلدانی چاه یا همان آبچکان درب چاه


نکات مهم پیش از حفاری چاه آب

باید بدانید اولین نکته جهت شروع هر کاری رعایت نکات ایمنی است برای حفاری چاه نیز رعایت و دانستن یک سری نکات بسیار مهم است به عنوان مثال دلایل ریز چاه علت کم شدن آب چاه و غیره.در این قسمت ما برخی از نکات مهم قبل از حفر چاه آب را شرح داده ایم:
. در اجرای مراحل حفاری چاه آب و نیز طراحی ساختمان آن باید بررسی های زمین شناسی در منطقه و مطالعات ژئوفیزیک به نحو احسنت صورت پذیرد.
. قبل از حفر چاه جهت جلوگیری و پیشگیری از ریزش آن باید تمام پروژه مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد. در نتیجه مواردی مانند وضعیت زمین میزان جذب خاک نوع خاک منطقه و متراژ چاه می بایست در نظر گرفته شود.
.حفر چاه به صورت غیر اصولی می تواند منجر به عدم جذب و گرفتگی آب شود..
. نکته مهم دیگری که باید به آنن توجه داشته باشید رعایت حداقل فواصل تعیین شده میان چاه آب با سایر ساختمان ها و آلاینده های محیطی است چرا که باید از ورود آلودگی به آب آشامیدنی جلوگیری شود.
.پیش از آغاز حفر چاه آب جهت مشخص نمودن محل چاه و بهترین زمان حفر آن حتما با کارشناسان مشورت کرده تا از تلف شدن زمان یا هزینه های عمل آمده جلوگیری شود.

چاه فاضلاب

برای حفاری چاه آب از چه ابزاری استفاده می شود؟

انتخاب نوع ابزار و دستگاه های حفاری با توجه به جنس زمین و مشخصات دیگر چاه از عوامل اصلی محاسبه قیمت نهایی این گونه پروژه است. از اصلی ترین ابزار های حفاری چاه می توان به موارد زیر اشاره کرد.:
.دستگاه های حفاری مانند دستگاه روتاری، کابلی ، چرخشی، مته ای، ضربه ای و غیره
. استفاده از کابل برق برای روشن کردن چاه
. هواکش تهویه ههوا برای داخل چاه
. کلاه ایمنی
. بیل
بالابر
. دبل مخصوص جهت خارج کردن خاک چاه.
. فرغون
. کلنگ مخصوص حفر چاه
.کمربند ایمنی

کلام پایانی

ما در این مطلب از امیران سرویس سعی کردیم تمام موضوعات مرتبط با مراحل حفاری چاه آب را به شما خوبان شرح دهیم . امیدواریم این مطالب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

چاه فاضلاب

صفحه های پر بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )