تخلیه چاه کوهک

علائم پر شدن چاه فاضلاب چیست؟؟

پر شدن چاه فاضلاب زمان دقیقی ندارد اما بر حسب تجربه کارشناسان مجموعه امیران سرویس می توان آن را حدودا 10 سال و یا حتی 15 دانست. البته مقدار زمانی که نیاز است تا حجم چاه کاملا پر شود و نیاز به تخلیه چاه داشته باشد قطعا به عوامل مختلفی بستگی دارد که آن را در اداممه توضیح خواهیم داد . این عوامل  همگی دست  به دست هم میدهند تایک پاه از نظر زمان پر شدن عمر بالایی داشته باشد. برخی از این عوامل بایدد قبل از حفر بررسی شوند و بعضی دیگر بعد از حفر و هنگام استفاده باید رعایت شوند.  

 

به طور کلی چاه اگر مشکلی نداشته باشد قطعا نباید زود به زود پر شود ولی بعضی از آنها می توانند مشکلاتی  داشته باشند که باعث پر شدن سریع چاه فاضلاب شوند.

در چنین مواقعی چند سوال ذهن همه را مشغول می کند:

. این مشکلات چه چیزهایی می تواند باشد؟
. آیا راهی برای چگونگی تشخیص پر شدن چاه فاضلاب وجود دارد؟
. علت زود پر شدن چاه فاضلاب چیست؟
. آیا روش هایی برای جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب وجود ارد؟
در این مطلب قرار استت به تمام سوالات و مشکلات شما عزیزان حول محور دلایل پر شدن چاهه فاضلاب توضیحات مفصلی را ارائه دهیم تا به پاسخ تمام آنها برسید. در این مطلب با مجموعه امیران سرویس همراه باشید.

نشانه های پر شدن چاه فاضلاب

پر شدن چاه فاضلاب علائم و نشانه های مختلفی دارد. اما باید بدانید که این نشانه ها دلیل قطعی و حتمی پر بودن آن نیستند . گاهی اوقات یک یا پند مورد از این علل وجود دارند اما باز هم چاه می تواند پر نشده باشد و دلیل دیگری سبب پدیدار شدن این نشانه باشد. مهمترین نشانه ها عبارتند از:


1- انتشار گاز های سپتیک، بوی بد فاضلاب

چاه فاضلاب چون منبع تجمع ضایعات انسانی ، پسماند مواد غذایی ، پسماند میوه جات و غیره است. دارای گاز های سپتیک می باشد. این گازها معمولا از لوله ونت خارج می شوند. زمانی که چاه خالی است گاز حجم بسیار کمی دارد. اما وقتی چاه پر می شود. گاز های سپتیک متراکم شده و بوی بد فاضلاب را ایجاد می کنند . البته این بوی زننده تنها یکی از موارد انتشار گاز سپتیک است.
پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد گازهای سپتیک علل به وجود آمدن بوی بد و همچنین روش های رفع آن به مقاله رفع بوی بد فاضلاب مراجعه نمایید.

چاه بازکنی کاشانی

2- نم و رطوبت زمین و دیوار اطراف چاه فاضلاب

چاه هایی که پر می شوند چوم حجم فاضلابشان زیاد است به همان اندازه هم رطوبتشان زیاد است، تمام حجم رطوبت موجود چون نمی توانند جذب خاک شود. مقداری از آن به موزاییک دیوار یا اطراف نفوذ می کند. این نشانه را میتوان یکی از دلایل مهم پر بودن چاه جذبی دانست . اگر رطوبت کم باشد می تواند با دست کشیدن بر روی موزاییک و دیوار ها شک خود را به یقین تبدیل کنید.

3- شنیدن صدای آب

شاید شنیده باشید که وقتی سطل پر از آب ریخته می شود چه صدای خاصی دارد یا اینکه وقتی شی ای را داخل ظرف پر از آب پرت میکنید، صدای خاصی از خود تولید می کند ساختار چاه فاضلاب هم به همین شکل است.یعنی وقتی چاه خالی باشد آب وفاضلابی داخل آن ریخته می شود، صدای کمی دارد وبه گوش نمیرسد. اما وقتی حجم آن پر شده باشد و اب زیادی داخل چاه باشد ، صدای ریختن آب و فاضلاب به داخل آن به راحتی شنیده می شود.

یکی از راه های چگونگی تشخیص پر شدن چاه فاضلاب ا زلوله های کفشوی توالت لوله پارکینگ حیاط و… می باشد. البته این نشانه می تواند گول زننده هم باشد. به این معنی که شاید بالا زدن آب از لوله به علت گرفتگی باشد. اما بهاریت راه شناسایی این مورد این است که ابتدا فنر زده شود اگر لوله باز نشد می توان به طرو حتم پی برد که علت پر بودن چاه فاضلاب گرفتگی نیست و چاه حتما باید تخلیه شود.

 

پیشنهاد ما این است که اگر میخواهید به طور دقیق پر شدن چاه فاضلا ب را تشخیص دهید حتما از یک متخصص استفاده کنید. برای اینکار می توانید با کارشناسان شرکت امیران سرویس تماس بگیرید تا سریعا مشکلتان را رفع کنید.

دلایل پر شدن چاه فاضلاب چیست؟

یکی از مشکلاتی که امکان دارد همین حالا با آن روبه رو باشید پر شدن حجم چاه می باشد این مشکل دلایلی که در ادامه با آننها آشنا می شویم.

1- ورود هر گونه ضایعات به داخل چاه

چاه فاضلاب برای ورود ضایعات به داخل چاه می باشد اما ضایعات می تواند موادی باشد که باعث پر شدن و به مشکل خوردن آن شود. به عنوان مثال اگر ساکنین یک ساختمان درون لوله های فاضلاب موادردی همچون تفاله، پسماند مواد غذایی و میوه جات، اشیاءو… بریزید، مسلما سبب پر شدن چاه فاضلاب خواهند شد . همین مواد به دیواره چاه جذبی که از جنس خاکاست چسبیده و به مرور زمان رسوب زیادی را ایجاد میکنند. این رسوب لایه ای مستحکم میسازد و مانع از جذب آب به خاک می شود. در این زمان قطعا چاه  پر خواهد شد و شما نیاز یه خدمات تخلیه چاه با تانکر و همچنین لایروبی خواهید داشت.

2- کم بودن ارتفاع و حجم چاه

گاهی اوقات ظرفیت و حجم چاه جوابگوی میزان فاضلاب تولید شده توسط ساکنین یک ساختمان نیست. به بیان ساده تر هنگام حفر یک چاه فاضلاب به تناسب طرفیت آن وتعداد ساکنین ساختمان دقتی نمی شود. همین مسئله به ظاهر کوچک که نیاز به محاسبات و مهندسی دارد سبب می شود که چاه زودتر از زمان موعود پر شود.

3- کوچک بودن انباره چاه

همانند مورد دوم اگر انباره چاه نیز کوچک باشد و تناسب خوبی با تعداد ساکنین و حجم فاضلاب تولید شده توسط آنها نداشته باشد می تواند یکی از دلایل زود پر شدن چاه فاضلاب باشد.

4- متصل بودن ناودان یا راه آب باران به چاه فاضلاب

در خیلی از ساختمان ها مسیر راه آب باران جدا از سایر لوله های که منتهی به چاه می شوند نیست . همین مسئله یکی از دلایل زود پر شدن چاه فاضلاب می باشد. چون زمانی که آب با  حجم کم داخل چاه ریخته می شود.سریعا جذب خاک می شود. اما وقتی آب باران با شدت و حجم زیاد وارد چاه شود ، زمان زیادی لازم است تا جذب خاک گردد. به همین دلیل امکان دارد چاه به سرعت بالا یزند و نیاز به خدمات تخلیه چاه  داشته باشید.

علت پر شدن زود به زود چاه فاضلاب

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم مقدار زمانی که لازم است تا چاه پر شود دقیقا مشخص نیست. اما این زمان برحسب تجربه برخی از مقنی ها و همچنین سرویسکاران حدود 10 سال می باشد البته همانطور که میدانید ارتفاع حجم چاه و همچنین انباره آن مهم ترین عامل در کوتاه شدن و یا طولانی شدن این عدد دخیل است.

اگر چاه شما بزرگ و احساس میکنید خیلی زود پر شده و به دنبال دلیل زود پر شدن چاه فاضلاب ساختممان خود هستید بهتر است فیلمی که در ادامه قرار داده ایم را تماشا کنید تا به سوالات و مشکلات زیر برسید:

. علات پر شدن چاه فاضلاب 

. جلوگیری از زود پر شدن چاه فاضلاب

. علت پر شدن زود به زود چاه فاضلاب

 

برای تخلیه چاه فاضلاب از روش های اینترنتی استفاده نکنید خطر انفجار!

خیلی از کسانی که با مشکل پر شدن زود به زود چاه فاضلاب روبه رو هستید ، همیشه به دنبال راه حل های ارزان قیمت ساده و سریع برای خالی کردن و کم کردن حجم ساختمان هستید. فارغ از اینکه خبر ندارند با یک حرکت اشتباه میتواند جان خود و ساکنین ساختمان را به خطر بیاندازد.

یکی از روش هایی که مردم در اینترنت خیلی آن را جستجو می کنند ریختن مواد شیمیایی در چاه فاضلاب است. این افراد خیال می کنند محلول یا مواردی وجود دارد که داخل چاه بریزند تا فاضلاب را تجذیه و از بین ببرد ونیاز به تخلیه با تانکر نداشته باشد. 

این یک باور غلط است که بدون تخله چاه بتوان فاضلاب آن را از بین برد.

یادتان باشد هرگز کارهای زیر سر خود انجام ندهید چون امکان انفجار چاه بر اثر ریختن این مواد وجود دارد:

ریختن آهک در چاه فاضلاب:

ریختن آهکزنده در چاه فاضلاب یاعث ایجاد بخار و گرما می شود. این عامل می تواند سبب آسیب رساندن به لوله ها و درز بندی ها شود. نهایتا باعث نشتی لوله های فاضلاب می گردد.

ریختن کود شیمیایی در چاه فاضلاب:

ریختن کود شیمیایی هیچ کاری جز پر کردن چاه فاضلاب انجام نخواهد داد.

ریختن اسید در چاه فاضلاب:

اسید یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است که بعد از ریختن آن داخل چاه باعث انتشار گازها  سمی و خطرناک می شود. این گازها نا تنها کشنده هستند بلکه اشتعال زا نیز می باشند ودر حجم بالا سبب انفجار چاه فاضلاب می شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری:

زود پر شدن چاه فاضلاب بیشتر به دلیل استفاده نادرست از چاه ریختن مواد اضافی درون لوله ها جنس خاک و حجم انباره و فروسده شدن آن می باشد بهتر است برای تشخیص دقیق پر شدن چاه فاضلاب و نیاز داشتن به تخله و لایروبی با یک متخصص صحبت کنید. همانطور که گفته شد انجام برخی کارها بصورت سرخود یا استفاده از روش هایی که بعضی افراد در اینترنت آن را به اشتراک گذاشته انند میتوانند باعث ضرر و زیان جانی و مالی سنگینی گردد. برای انجام اینگار می توانند از متخصصین شرکت امیران سرویس نیز استفاده نمایید.

سخن پایانی:

بهترین و موثر ترین روش برای احیا کردن و بازکردن چشمه های چاه و همچنین در بسیاری از موارد برای بزرگ کردن حجم انباره چاه کف زنی و لایروبی چاه می باشد. کف زنی یا همان کف تراشی چاه یکی از روش های فوق العاده عالی  برای نفوذ پذیری بیشتر آب میباشد. البته این روش برای تمامی چاه ها جوابگو نیست و همه فاکتورهای  لازم باید بررسی  سود.

صفحه های پر بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )