طرز تهیه انواع دمنوش های گیاهی

دستور دمنوش های گیاهی و روش تهیه انواع دمنوش های درمانی

در تهیه دمنوش و چای های گیاهی باید به زمان دم کشیدن گیاه توجه کرد هر کدام از دمنوش های گیاهی به روش خاص خود باید آماده شوند.

روش تهیه دمنوش های گیاهی پرمصرف و درمانی

دم کردن گیاهان و میوه ها یا گرفتن عصاره آنها یکی از متدوال ترین و قدیمی ترین روش های مصرف داروهای گیاهی است و از گذشته های دور تاکنون انواع دمنوش های گیاهی مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. دمنوش نوعی نوشیدنی گیاهی است که با استفاده از گل برگ ساقه ریشه دانه پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است بصورت خشک یا تازه تهیه می شود.

امروزه برخی از افراد برای بهره بردن از فواید درمانی دمنوش ها تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه و پذیرایی از مهمانان از انواع دمنوش استفاده می کنند. در این بخش از آشپز خانه شما را با طرز تهیه انواع دمنوش آشنا خواهیم کرد.


طرز تهیه انواع دمنوش های ترکیبی



طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاو زبان و سنبل الطیب:

مواد لازم:
. گل گاو زبان: 2 قاشق غذاخوری
سنبل طیب: 1 قاشق مربا خوری
. لیمو عمانی: 1 عدد
گل گاو زبان را با سنبل الطیب داخل یک قوری بریزید و سپس روی آن آب جوش بریزید چند قطعه نبات اضافه کنیدو اجازه دهید که نیم ساعت دم بکشه.

طرز تهیه دمنوش آرامش بخش


طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و لیموعمانی:

لیموعمانی را سوراخ کنید و به همراه گل گاو زبان و آب جوش در قوری بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت 30 دقیقه دم بکشد. می تواند به این دمنوش کمی عسل اضافه کنید و هم بزنید تاکاملا حل شود سپس آن را میل کنید.

طرز تهیه انواع دمنوش های گیاهی

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو و زیر فون:

مواد لازم:

. به لیمو : 1 قاشق مربا خوری
. زیر فون : 1 قاشق غذاخوری
. آب : دو لیوان
تمام مواد را در یک قوری چینی بریزید و روی حرارت پایین قرار دهید تا بجوشد سپس بگذارید اجازه دهید 30 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم بماند تا دم بکشد می توانید در هنگام نوشیدن چند قطره آب لیموی تازه در آن بچکانید.

برای تهیه دمنوش به لیمو یک قاشق غذاخوری از برگ به لیمو را در یک قوری بریزید و به آن آب جوش بیفزایید .
بیست دقیقه اجازه دهید تا دمنوش به خوبی دم بکشد سپس به آن نبات یا عسل اضافه و میل کنید.

طرز تهیه انواع دمنوش های گیاهی

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه راداخل قوری ریخته و آب داغ بریزید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد برای شیرین کردن آن می توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

دستور تهیه انواع دمنوش خوشمزه خانگی


دستور دمنوش گیاهی بابونه

بابونه خشک شده را در یک فنجان بریزید روی آن آب جوشیده بریزید اجازه دهید 3 دقیقه بماند تا دم بکشد. می توانید روی آن را بپوشانید تا زود تر و بهتر دم شود یا اگر از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده می کنید درب آن را بگذارید . همچنین می توانید بابونه به تعداد بیشتری در قوری بریزید و پس از آماده شدن در فنجان بریزید.

نحوه تهیه دمنوش گیاهی دارچین

دو یا سه عدد چوب دارچین را با آب سرد شسته خرد کنید و داخل یک قوری انداخته و روی آن آب جوش ( دمای 00-90 درجه سانتی گراد ) بریزید سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه دم کرده و در صورت تمایل و برای تعدیل طبع گرم دارچین آنن را با لیمو ترش تازه میل نمایید می توانید برای شیرین شدن دمنوش دارچین موقع دم کشیدن داخل قوری یک تکه نبات بیندازید.

طرز تهیه دمنوش های گیاهی خوشمزه


تهیه دمنوش گیاهی زنجبیل

اول زنجبیل را بشویید و آن را به تکه های ضخیم متوسط تقسیم کنید. سپس آب را در یک ظرف گرم کنید زمانی که آب جوشیده ریشه زنجبیل را اضافه کنید و برای 10 دقیقه اجازه دهید بماند.

دمنوش گیاهی میوه گل نسترن

تعداد 15 عدد از میوه نسترن را که ترجیحا از انواع تازه ی آن باشد به همراه دولیوان آب جوش و مقداری نبات بگذارید تا به مدت 30 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد . می توانید در  تهیه چای میوه گل نسترن میوه هارا به دوقسمت تقسیم نمایید و سپس در قوری بیندازید.

بعد از اینکه دمنوش آماده شد آن را با استفاده از صافی صاف کرده و در فنجان یا لیوان مورد نظر سرو نمایید شما میتوانید به طور معمول در چای که به صورت روزانه دم می کنید مقداری عرق گل نسترن را اضافه کنید و از طعم و بوی خوش آن لذت ببرید .

نحوه تهیه انواع دمنوش درخانه

تهیه دمنوش گیاهی آویشن

برای مصرف این گیاه 1 قاشق پودر خشک گیاه را دریک لیوان آب جوش دم کرده ( به مدت 20 دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و 3 بار در روز مصرف شود.

فواید صبحانه در بارداریطرز تهیه دمنوش گیاهی اکلیل کوهی (رزماری)

از برگ خشک یا برگ تازه استفاده کنید 1 قاشق از برگ را در یک قوری آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و سپس با مقداری عسل مورد استفاده قرار دهید.

طرز تهیه دمنوش یا چای گزنه

1قاشق غذاخوری برگ خشک شده گزنه را دریک قوری ریخته و دولیوان بزرگ آب با دمای 80 یا 100 درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید اجازه دهید دمنوش به مدت 20 دقیقه دم بکشد در صورت تمایل می توانید از توت عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

انواع دمنوش گیاهی و طرز تهیه آن ها


طرز تهیه چای مرزنجوش

یک قاشق چای خوری از این گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و برای 5- 10 دقیقه دم کنید سپس در جرعه های کوچک و بدون شیرین کننده هر روز 1،2 فنجان کوچک با توجه به نیاز بدن بنوشید مقدار بیش از حد این چای خستگی و سردرد ایجاد می کند.

طرز تهیه چای اسطوخودوس

جوانه های تازه خشک شده ی اسطوخودوس را به فنجان چای اضافه کنید آب را به جوش آورده و پس از اینکه یک دقیقه آن را از روی شعله ی گاز برداشتید آن را برای چای خود مورد استفاده قرار دهید آب را برروی جوانه های اسطوخودوس ریخته و اجازه دهید که به مدت 5 دقیقه این چای دم بکشد بشقابی را روی بخار لیوان قرار دهید که تا اسطوخودوس ها بهتر دم بکشد.

چگونه در خانه دمنوش تهیه کنم؟


طرز تهیه دمنوش قهوه سبز

ابتدا دانه های قهوه سبز را آسیاب کرده و پودر قهوه سبز را باآب سرد مخلوط کنید سپس مخلوط را داخل قهوه جوش ریخته و حدود 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. قهوه جوشیده را کنار بگذارید تا خنک شود. در این مرحله هر چقدر که قهوه بیشتر بماند.خوش طعم تر خواهد شد. پس از این مدت قهوه را از صافی ردد کرده و مصرف نمایید می توانید کمی عسل به قهوه سبز اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

طرز تهیه دمنوش به

برای دم گردن دمنوش به ، یک قاشق غذاخوری از به خشکک شده را به همراه هل و دارچین در یک لیوان آب جوش داخل یک قوری چینی بریزید و اجازه دهید و به مدت 20 دقیقه روی بخار آب دم بکشد . سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری زعفران آب کرده به آن اضافه کنید.
از آنجا که میوه به معمولا شیرین است نیازی به اضافه کردن نبات یا شکر نیست اما در صورت تممایل می توانید یک تکه نبات داخل دمنوش ریخته و آن را شیرین میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )