خواص و مضرات دنبه گوسفندی

دنبه ی گوسفندی و خواص بی نظیر آن

در زمان های قدیم که مادر بزرگ های ما از دنبه های حیوانی در طبخ غذا استفاده می کردند شاهد این مسئله بودیم که کمتر دچار آسیب ها و بیماری های جدی در بدن می شدند. یکی از این روغن های حیوانی عالی را از دنبه گوسفندی تهیه می کردند . امروزه نیز برخی از خانواده ها هنوز به استفاده از این روغن ها می پردازند.

برخی از گونههای جانوران با ذخیره چربی در اطراف بدن خود مانند شتر ها که دربیابان زنده می ماندن برای ذخیره چربی در دم خود پرورش دادهشده است این حیوان گوسفند است و چربی ذخیره شده در دم حیوان دنبه نام دارد. پخت و پز با دنبه های ریز شده مدت زمان طولانی است و قدیمی ترینکتب آشپزی عربی موجود اینطور دستور می دهد که چربی دم باید ذوب کرد روغنی که از دنبه گوسفندی بدست می آید را میتوانیمیکی از بهترین روغن های طبیعی به شمار آوریم که میتواند خواص فوق العادهبرای بدن داشته باشد.همانطور که از نام این روغن مشخص است. برای بدست آمدنش از دنبه یا پی و چربی بدن گوسفند استفاده می شود.

امروزه روغن های گیاهی در پخت پز در منطقه خاور میانه رواج یافته است اما وقتی مردم طعم غذاهای قدیمی را می طلبند هنوز از چربی دم گوسفند چربی می گیرند.در مناطق روستایی مردم به راحتی تکه های آن را گرم و ذوب می کنند برخی از تکه های چربی را همراه گوشت کباب می کنند.

دنبه گوسفندی دقیقا کجای بدن گوسفند است؟

باید بگوییم دمبه یا دنبه در انتهای بدن گوسفند همچون در آویزان شده است. این قسمت از بدن گوسفند دارای چربی فوق العاده بالایی می باشد بیشترین استفاده ای که از دنبه های گوسفند می شود. برای پخت آبگوشت و غذاهای به اصطلاح کبابی و منقلی است.این چربی ها به دلیل طبیعی بودن نه تنها برای بدن مضر نیستند بلکه باید بگوییم دنبه بسیار برای بدن نیز لازم و مفید می باشد. خواص بیشماری که در قسمت دنبه گوسفندی قرار دارد آن را به محبوبیت فوق العاده ای رسانده است.

مزایا و خواص استفاده از دنبه برای بدن

از جمله مهمترین خواصی که می توانیم برای دنبه ی گوسفند بیان نماییم کاهش دهنده موثرکلسترول خون در بدن است. بر خلاف روغن گیاهی که طبع سرد دارد روغن دنبه دارای طبع گرم است برخی از افراددارای مزاج گرمی هستند و روغن دنبه برای آنها مفید است از طرفی برخی دیگر از افراد در طول روز فعالیت های بدنب بالایی دارند.
این افراد بهتر است برای کاهش کلسترول خون خود و همچنین کنترل میزان چربی خون از دنبه گوسفندی استفاده کنند. دنبه می تواند کلسترول بد خون را کاهش و بجای آن باعث افزایش گلسترول خوب بدن می شود.ولی باید توجه داشت برای افراد کم تحرک زیاد مناسب نیست.
این روغن نسبت به دیگر روغن های مایع و جامد قادر است به بدن جذب شده و به راحتی هضم شود پس در کل باید بگوییم استفاده از روغن دنبه می تواند سلامت انسان را به بار آورد از دیگر مزایایی که می توانیم در استفاده از دنبه گوسفندی بیان نماییم رسیدن به تناسب اندام و لاغری می باشد.
تحقاقات بسیار در طب سنتی بر روی دنبه گوسفندی انجام شده است. که نشانگر تاثیر چشمگیر روغن دنبه در تناسب اندام و لاغری فرد است . افرادی کهبه دنبال کاهش وزن خود هستندیا میخواهند یا میخواهند تناسب اندام ایده آلی داشته باشند بهتر است اقدام به استفاده از دنبه گوسفند نمایند.

خواص و مضرات دنبه گوسفندی

از میان تمامی مزایایی که می توانیم در مورد مصرف دنبه گوسفندی بیان نماییم باید بگوییم مهم ترین آن تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت استخوان ها است. ویتامین ها و اسید های چرب گیاهی که در این قسمت از بدن گوسفند قرار دارند منجر شده است تا بتواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند.
از سوی دیگر این روغن از مواد بسیار مقوی و انرژی زایی برخوردار است. که هم سیستم ایمنی بدن را به مقاومت می رساند و هم منجر می شود تا استخوان های بدن سلامت بالایی بدست آورند وبرای درمان شکستگی استخوان ها مفید است و جوش خوردن آن را تسریع می کند این روغن دنبه گوسفندی را هم می توان به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد.
بسیاری از افراد که از بیماری های روماتیسم آرتروز یا کمر درد رنج می برند بهتر است از روغن دنبه استفاده کنند. حتی مصرف مداوم این روغن منجر می شود تا افراد از پوکی استخوان نیز خلاص شوند.
مواد مغذی و ویتامین های فراوان و اسید های چرب زیاد در روغن دنبه سبب افزایش انرژی بدن وبهبود قوای بدن می شود که توسط کبد جذب و تولید انرژی می کند و روده را نیز پاکسازی می کند. خاصیا ضد افسردگی و آرامش و آرامش اعصاب دارد مصرف دنبه برای بیماران قلبی و عروقی توصیه نمی شود.

خواص و مضرات دنبه گوسفندی

چربی گوسفندی و مواردی که شاید ندانید

ب25 درصد از گوسفندان جهان گونه های پر چربی هستند هزاره ها مردم گوسفند هایی با دم های بزرگ و با چربی سنگیمن پرورش داده اند که می توان آنها را عمده تا در آسیای میانه و آفریقا یافت. این گوسفندان به گوسفند های شکمبه چربی هم معروف هستند..آنها پشم دارند و به طور کلی برای گوشت و شیر پرورش می یابند و چربی اضافه که در دم ذخیره می شود انرژی را در آب و هوای سخت فراهم می کند ودر فصل خشک مورد استفاده قرار می گیرد معمولا با استفاده ازاین ذخیره آنها قادر به تحممل شرایطسخت هستند و در برابر شب های سرد و روزهای گرم مققاومت بیشتری دارند. آنها می توانند به راحتی با محیط های مختلف سازگار شوند اما برای انسان جذابیت بیشتر آشپزی است چربی دم به عنوان یک چربی برای پخت و پزعالی است. دم در معرض دمای پایین قرار دارد و دارای نقطه ذوب کمی است و به راحتی ذوب می شود. گوشت و چربی بی نظیری این گوسفندان در طبخ آسیایی مورد استفاده قرار می گیرند دنبه حاوی اسید چرب امگا 3 و امگا6 بسیار بالایی است.
از چربی دنبه گوسفند در مصارف صنایع مختلف هم استفاده می شود.
بسیاری از افرادی که از بیماری های پوستی رنج می برند می توانند با استفاده از دنبه گوسفندی در برنامه غذایی خود این مشکلات را برطرف نمایند. این روغن که از پی و چربی موجود در دم گوسفند تهیه می شود سلامتی را به پوست انسان باز می گرداند از این رو برخی کارخانجات به ساختن صابونن از دنبه گوسفند رو آورده اند این صابون طبیعی یه مرطوب نگه داشتن و شادابی پوست کمک می کند باید از آن به صورت روزانه استفاده شود.

خواص و مضرات دنبه گوسفندی

خدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )