هرس کردن درخت انگور

11 نکته ی مهم جهت هرس درخت انگور:

هرس درخت انگور باید در زمانی انجام گیرد که درخت در خواب می باشد البته باید هرس را متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کاشت انجام داد توجه داشته باشیدهرس اصولی به افزایشباردهی کمک می کند.

درخت انگور یکی از درختانی مه سابقه کاشت طولانی دارد و معمولا درتمام کشورها نسبت به کاشت آن اقدام کرده اند نهال بعد از کاشت وارد فاز مراقبت می شود و این مسئله بسیار اهمیت دارد و باغداران باید به آن توجه ویژه داشته باشند یکی از فاکتور های اساسی در مراقبت از درختان انگور هرس زمستانه می باشدکه البته نیاز به تخصص دارد و باید با رعایت تکنیک های خاص باشد تا به درخت آسیب وارد نشود.

عمل هرس یعنی بریدن و یا قطع کردن شاخ و برگ خشک شده و کاذب که این عمل به رشد مطلوب درختان کمک می کند در واقع برخی شاخه ها قدرت رشد شاخه های زایشی را کمتر می کنند و این در کاهش محصول تاثیر منفی خواهد داشت به همین منظورباغداران اقدام به هرس می کنند که البته هرس درخت انگور درچند مرحله می باشد یکی از مهمترین هرس های درختان انگور هرس زمستانه می باشد که به رشد مطلوب و افزایش محصول سال آینده تاثیر می گذارند.

هرس زمستانه نیاز به ابزار مناسب دارد وتوصیه می شود توسط افراد متخصص انجام گیرد بوته هایی که هرس می شوند بسیار حساس بوده و باید کاملا اصولی انجام گیرد. یعنی هرس مو از همه عملیات های دیگر باغداری بیشتر اهمیت دارد. هرس زمستانه انگور هم به شکل دادنظاهری درخت انگور کمک می کند و هم کنترل محصول و افزایش باروری را درپی خواهد داشت یعنی می توان گفت هرس علاوه بر تنظیم محصول سالانه در کیفیت و کمیت میوه ها نیز تاثیر گذار می باشد.

نحوه هرس زمستانه ی درخت انگور:

همانطور که اشاره شد هدف از هرس زمستانه انگور متفاوت می باشد که درنهایت منجر به تولید میوه هایی با کیفیت خواهد شد هرس انگور در دو مرحله انجاممی شود که در ادامه برای شما بیان می کنیم ابتدا  باید مرحله پاکسازی را که به هرس پاکسازی شهرت دارد انجام داد یعنی باید از زمان ریزش برگ ها ودقیقا زمانی که بوته ها به خوابمی روند نسبت به حذف شاخه های مزاحم، آفت زده،کاذب و شکسته اقدام کرد. این نوع هرس معمولا پاییزولی به جهت کسب نتیجه مطلوب تر زمستان نیز انجام می شود البته بستگی به شرایط اقلیمی منطقه دارد در مناطق سردسیر توصیه می شود هرس در فصل پاییز لنجام گیرد.

دومین مرحله هرس زمستانه هرس اصلی می باشد که توصیه می شود بعد از خطر سرما زدگی نهال انجام گیرد . اواخر اسفند و اوایل فروردین مناسب ترین زمان برای هرس زمستانه نهال انگور می باشد البته انجام انجام هرس در این دو فصل به منطقه و شرایط اقلیمی بستگی دارد در مناطق گرمسیر هرس زود تر انجام می شود.

هرس انگور بستگی به رقم انگور محل کاشت و رشد بوته دارد هرچقدر بوته گستردگی بیشتری داشته باشد به هرس زمستانه بیشتری احتاج دارد توجه داشته باشید که هر چقدر بوته ها شاخ های کمتری داشته باشند قدرت باردهی آنها  افزایش پیدا می کند زیرا شاخ و برگ های مواد مغذی را به خوبی مستقیما از ریشه دریافت می کنند.

میزان باردهی محصول انگور بستگی به نوع رقم انگور و شاخ و برگ آن دارد توجه به هرس درخت انگور ر بازدهی مطلوب نهال تاثیر خواهد گذاشت در هرس زمستانه شاخه های قوی تر حفظ شده و شاخه های ضعیف را حذف می کنند زیرا میوه های مرغوب و میزان بار با شاخه های قوی تر میباشد درختان ضعیف رفته رفته دچار بیماری و آفات میشود و هرس می تواند در از بین بردن بیماری و آفات موثر باشد.

 

هرس کردن درخت انگور

در زمان هرس زمستانه انگور باید به نکات ضروری توجه ویژه ای داشت و همانطور که اشاره شد هرس باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. اما نکات مهم در خصوص هرس زمستانه درخت انگور به شرح زیر است:
* برخی جوانه ها جزو جوانه های میوه دار نمی شود و عقیم به شمار می آیند که باید حتما نسبت به هرس آنها اقدام کرد.
*توجه داشته باشید که سیستم های مختلفی برای پژوهش انگور وجود دارد به همین دلیل هرس نیز باید متناسب با هر نوع سیستم انجام گیرد.
* به قسمت های مختلف یک بوته جهت هرس باید توجه داشت از جمله قسمت های مهم شاخه های اصلی تنه و تاج شاخه های قدیمی می باشد.
*در زمان هرس زمستانه باید بین ریشه و اندام های هوایی تعادل برقرار نمود تا شاخه به تولید میوه بپردازند.
* هر چند حذف برخی شاخه های درخت انگور در هرس زمستانه موجب می شود در سال جدید خوشه های گل دار کمتر اما به افزایش بازدهی آن کمک می کند.
* توجه داشته باشید که کاشت درختان انگور باید درمناطق آفتاب گیر باشد تا درزمان هرس نیز با حذف شاخه های اضافی نور به تمام قسمت های دیگر نفوذ کند.
* اواخر پاییز تا ابتدای بهار زمان هرس انگور می باشد که همانطور که اشاره شد زمان دقیق آن بستگی به منطقه کاشت و شرایط آب و هوایی آن دارد.
* باید به این نکته توجه ویژه داشت که هر چقدر زمان هرس زودتر انجام گیرد رشد گیاه نیز در فصل بهار زودتر خواهد بود و در مناطق هرس زمستانه هر چقدر دیر تر باشد ظهور گل ها و برگ ها در فصل بهار دیرتر خواهد بود هرس زود تر برای مناطقی می باشد که سرمای بهاره ندارند که در چنین حالتی انگور فعالیت خود را سریع تر آغاز کندو باردهی آن نیز زودتر خواهد بود.
* در مناطق که سرمای بهاره شدید دارند باید تا حد امکان هرس زمستانه را به تعویق انداخت زیرا شاخه ها تحمل سرمای بیش از اندازه را ندارند.
*در زمان هرس درخت انگور باید شاخه هایی که به سمت پایین رشد کرده اند را هرس نمود و شاخه هایی که به سمت بالا کشده شدن اند را حغظ کند.
*توجه داشته باشید که در زمان هرس اگر قصد این را دارید که از ارتفاع درخت انگور کم کنید باید هرس را چندین مرحله انجام دهید.

هرس کردن درخت انگور

خدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )