خواص کنگر برای سلامتی

8 فایده ی بی نظیر این گیاه که باید بدانید

کنگر از گیاهان بی نظیری است که فیبر آنتی اکسیدان و مواد مغذی زیادی دارد و می تواند به بهبود سلامت بدن کمک کند. این گیاه در انواع طب های سنتی استفاده می شود و کارشناسان هم خواص کنگر را شامل بهبود سلامت دستگاه گوارش پاکسازی کلیه ها و همچنین مبارزه با سرطان می شود تایید می کنند.

کنگر و انواع گوناگون آن از جمله کنگر فرنگی و کنگر کوهی به دلیل خواص درمانی بالایی که دارند از سده ها پیش استفاده شده و به حفظ سلامتی مردم کمک کرده اند. شما با اضافه کردن این گیاه به برنامه ی غذایی خود می توانید سلامت قلب و عروق، کبد و دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشید و از انواع بیماری ها در امان بمانید.

در این نوشته می خواهیم نگاه دقیق تری به کنگر بیندازیم و ببینیم مصرف آن چه فوایدی برای سلامتی دارد. در ادامه کنگر و گیاهان مشابه آن را بررسی می کنیم سپس به سراغ خواص کنگر و نحوه ی مصرف آن می رویم پس باما همراه باشید.

کنگر چیست و چه فوایدی دارد؟؟

کنگر نوعی گل خاربه شمار می رود. گل خار به گروهی از گیاهان گلدار گفته می شود که خارهای تیزی در لبه ی برگ های خود دارند. به طور کلی کنگر ایرانی کنگر فرنگی و خار مریم  از یک خانواده هستند و به همین دلیل خواص مشابه ای هم برای سلامتی دارند. 

برای نمونه کنگر فرنگی سرشار از فیبر پروتئین و انواع ویتامین ها است و می تواند کارکرد  کبد را بهبود ببخشد جلوی تجمع چربی را بگیرد اوره و کلسترول را کاهش دهد و همچنین بسیاری از بیماری های گوارشی و پوستی را درمان کند.

این ماده غذایی به دلیل فیبر بالایی که دارد می تواند جلوی پرخوری را بگیرد و شمارا برای ودت زمان بیشتری سیر نگه دارد. شما با مصرف کنگر فرنگی می توانید اشتهای خود را کنترل کنید و کمتر به سراغ هله هوله و غذا های ناسالم بروید بنابراین بااضافه کردن این خوردنی به برنامه غذایی خود خواهید توانست رژیم سالم تری داشته باشید و کالری مصرفی خود را کاهش دهید تا چربی بسوزانید و وزنتان را مدیریت کنید.

کنگر کوهی هم نوع دیگری از کنگر است که دربهار و تابستان به صورت خودرو در دامنه ی کوه ها رشد می کند. انواع کنگر ها و خار مریم دارای فواید مشابه ای هستند و برای حفظ سلامتی بدن استفاده می شوند. البته خار مریم  بیشتر به دلیل خواصی که برای سلامت پوست دارد شناخخته می شود.

ولی به طور کلی این دسته از گیاهان می توانند به بهبود سلامت کبد درمان کبد چرب، کاهش سطح کلسترول ،لاغری و کاهش وزن ،بهبود دستگاه گوارش و همچنین مبارزه با سرطان کمک کنند. در ادامه 8 فایده ی مصرف کنگر ایرانی و کنگر فرنگی را آورده ایم که شامل خواص کنگر کوهی هم می شوند و خار مریم نیز شامل بیشتر این فواید رادارا است.

1- انواع کنگر سرشار از مواد مغذی هستند

کنگر ایرانی و کنگر فرنگی حاوی سطح بالایی از مواد مغذی هستند و هر فنجان (170 گرم) کنگر پخته دارای ارزش غذایی زیر است:
ارزش غذایی ::::مقدار
انرژی::: 90 کیلوکالری
کربوهیدرات::: 20 گرم
فیبر ::: 10 گرم
پروتئین ::: 5 گرم
چربی ::: 6 گرم
فولات ::: 34 درصد از نیاز روزانه بدن
مس ::: 21 درصد از نیاز روزانه بدن
منیزیم ::: 15 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین ث ::: 12 درصد از نیاز روزانه بدن
نیا سین ::: 10درصد از نیاز روزانه بدن
ریبوفلاوین ::: 10 درصد از نیاز روزانه بدن
پتاسیم ::: 9 درصد از نیاز روزانه بدن
فسفر ::: 9 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین ب 6 ::: 7 درصد از نیاز روزانه بدن
کنگر های گوناگونچربی کمی دارند و در عین حال سرشار از پروتئین ، فیبر ، ویتامین و انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. به همین دلیل شما با مصرف اینگیاهان می توانید نیاز بدن را به بیشتر مواد مغذی برطرف کنید و همچنین با کاهش اشتها و کالری مصرفی خود از خواص کنگر برای لاغری و کاهش وزن بهره مند شوید.

خواص کنگر برای سلامتی

2- می توانند کلسترول بدن را بهبود بخشند

یک پژوهش نشان داده مصرف روزانه عصاره ی کنگر به مدت 5 تا 13 هفته توانسته سطح کلسترول کلی بدن و همچنین کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می رود. کلسترول دو نوع خوب (LDL) و بد (LDL) دارد . کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می ککند. ولی کلسترول بد باعث می شود کلسترول به شریان ها و سرخرگ ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک و سرخرگ شود.
پژوهش دیگری هم با بررسی 14 مطالعه گوناگون نتیجه گرفته استفاده از کنگر فرنگی می تواند به طور قابل توجه سطح تری گلیسیرید، کلسترول بد و سطح کلی کلسترول بدن را کاهش دهد . افزون بر این آزمایش هایی که روی جانوران انجام شده اند هم نشاان داده اند مصرف منظم عصاره ی کنگر فرنگی با کاهش 30 درصدی کلسترول بد و کاهش 22 درصدی تری گلیسیرید همراه است.
به طور کلی از آنجا که کنگر حاوی لوتئولین است می تواند تاثیر مثبت زیادی روی سطح کلسترول بگذارد. این آنتی اکسیدان از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند و سایر ترکیبات کنگر هم باعث می شوند بدنتان بهتر کلسترول را پردازش کند و سطح آن را کاهش دهد.

کنگر می تواند برایکسانی که به فشارخون بالا دچار هستند هم مفید باشد. چندین بررسی نشان داده اند استفاده از مکمل و عصاره ی کنگر فرنگی می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا به میزان چشمگیری کاهش دهد فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب به حداکثرر فشاری که خون به دیواره ی سرخرگ ها هنگام ضربان قلب و استراحت قلب وارد می کند اشاره دارند..
هنوز اطلاعات دقیقی درباره ی نحوه ی تاثیر گذاری کنگر روی فشار خون در دست نیست ولی برخی پژوهش های قدیمی که روی جانوران آزمایش کرده اند به این نتیجه رسیده اند که عصاره کنگر فرنگی حاوی |آنزیمی است که می تواند رگ های خونی را گشاد کرده و از این طریق سطح فشار خون را تنظیم کند افزون بر این کنگر حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است و این ماده ی مغذی هم به تنطیم فشارخون کمک می کند.
با وجود همه این هادقیق نمی توان گفت که مصرف کنگر ایرانی یا کنگر فرنگی می تواند تاثیر زیادی روی کاهش فشارخون بگذارد یا خیر زیرا در این پژوهش ها از عصاره ی کنگر بسیار غلسظ استفاده شده و به احتمال زیاد مصرف گیاه کنگر تاثیر کمتری خواهد داشت.

4 - برای حفظ سلامت کبد فوق العاده هستند

یکی از مهم ترین خواص کنگر این است که به حفظ سلامت کبد کمک می کند و افزون بر پیشگیری از آسیب های کبد منجر به رشد بافت های جدیدکبدی هم می شود و به حذف سموم مضر از کبد شما کمک می کند.
در یک مطالعه که روی موش ها انجام شد عصاره ی کنگر فرنگی توانست التهاب و مرگ سلول های کبدی را کاهش دهد. پژوهش های انسانی هم اثرات مثبتی را نشان داده اند و نتیجه گرفته اند این گیاه برای مبتلایان به کبد چرب بسیار مفیذ است.
برای نمونه یک پژوهش با آزمایش روی 90 نفر که به کبد چرب دچار بودند نشان داده مصرف 600 میلی گرم عصاره ی کنگر فرنگی به طور روزانه برای مدت زمان 2 ماه توانست منجر به بهبود کار کرد کبد شود. بررسی های دیگر هم نتیجه گرفته اند استفاده از مکمل های کنگر می تواند سطح آنزیم های کبدی را کاهش دهد و با این کار به کاهش التهاب و آسیب های کبد کمک کند.

خواص کنگر برای سلامتی

5 - به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند

از دیگر خواص کنگر می توانیم به بهبود کارکرد دستگاه گوارش اشاره کنیم این ماده غذایی منبع بسیار خوبی از فیبر است و میتواند باکتری های مفید روده را افزایش دهد جلوی ابتلا به سرطان های روده را بگیرد و همچنین با بهبوداسهال و یبوست به حفظ سلامت گوارش کمک کند.
کنگر حاوی اینولین است ، نوعی فیبر که به عنوان یک پریبیوتیک عمل میکند..پریبیوتیک ها منجر به تحریک و فعال شدن باکتری های مفید روده می شوند.شما با مصرف کنگر می توانید جلوی سوءهاضمه ، نفخ، حالت تهوعو سوزش سردل را بگیرد. افزون براین استفاده از کنگر به همراه زنجبیل هم برای دستگاه گوارش بسیار مفید است سوء هاضمه را درمان کند.

6 - می توانند نشانه های سندرم روده ی تحریک پذیر را بهبود ببخشند

سندرم روده ی تحریک پذیر روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارند و می تواند به درد معده و شکم گرفتگی ماهیچه ها، اسهال نفخ و یبوست شود.

پژوهش گران ادعا می کنند که مصرف روزانه عصاره ی کنگر فرنگی می تواند نشانه های این بیماری را کاهش دهد و بهبودی بیماران را در پی داشته باشد. در یک آزمایش بیماران با مصرف عصاره کنگر فرنگی به مدت 6 هفته با نتایج مثبتی روبه رو شدند و این عصاره را به اندازه گذار دانستند برخی هم ادعا کردند که عصاره ی کنگر تاثیر بیشتری در مقایسه با داروهای ضد اسهال و ملین داشته است.

مطالعه دیگری هم نشان داده مصرف روزانه ی 1 تا 2 کپسول  عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت 2ماه با کاهش 26 درصدی نشانه های این بیماری و همچنین بهبود 20 درصدی کیفیت زندگی همراه بوده است.

عصاره ی کنگر فرنگی می تواند به روش های مختلفی نشانه های سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد. برای نمونه در یک آزمایش روی جانوران دیده شد که ترکیبات خاص موجود در کنگر دارای خواص ضد گرفتگی ماهیچهها هستند و به همین شیوه اسپاسم عضلانی رایج در این بیماری را متوقف می کنند. مطالعه ی دیگری هم نشان داده پریبیوتیک ها ی موجود در کنگر سلامت روده ها را بهبود می بخشند و خطرات سندرم روده ی تحریک پذیر را کاهش دهند.

خواص کنگر جدا از تنظیم فشار خون شامل کاهش قند خون هم میشود. پژوهش گران در چندین آزمایش مشاهده کرده اند که ترکیبات خاص موجود در کنگر فرنگی و آنتی اکسیدان های آن می توانند قند خون را کاهش دهند و همچنین به لاغری و بهبود سوخت و ساز بدن کمک کنند.

آزمایش هایی که روی جانوران انجام شده نشان می دهند عصاره کنگر فرنگی جلوی رشد سرطان را می گیرد برخی آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه از جمله روتین، کوئرستین، سیلیمارین و گالیک اسید دارای خواص ضد سرطانی هستند و به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کند.
با وجود این نتایج مثبت و امیدوار کننده هنوز هیچ آزمایش انسانی درباره ی این موضوع صورت نگرفته و همچنان به پژوهش های بیشتری نیاز دارند. ولی باتوجه به سایر فواید کنگر می توانیم امیدوار باشیم که این ماده ی غذایی برای کاهش خطر سرطان هم مفید است و مصرف آن می تواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

چگونه می توانید کنگر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید؟

شما می توانید کنگر را به صورت بخارپز آب پز کبابی برشته یا سرخ شده به تنهایی مصرف کرده یا آن را به انواع غذا ها و خورش ها اضافه کنید. ریز کردن انواع ساقه ی کنگر خام و اضافه کردن آن به انواع سالاد ها هم می توانید طعم و تنوع خوبی به غذای شما بدهد .

به طور کلی این ماده غذایی را میتوانید به همراه ادویه ها و خوراکی های دیگر مصرف کنید و در این زمینه کاملا دستتان باز است البته ازآنجا که کنگر طبع گرم دارد بهتر است آن را با ماست مصرف کنید.

کنگر تازه برای تهیه خورش بسیار مناسب است . خورش کنگر طعمبسیار خوبی دارد و از غذاهای محبوب به شمار می رود. شما همچنین می توانید کنگر را به خورش های دیگری مانند قرمه سبزی اضافه کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

جدا از این ها استفاده از گیاه خشک به عنوان دمنوش هم راهکار مناسبی خواهد بود شما میتوانید این دمنوش را درآب جوش دم کنید و از خواص دمنوش را درآب جوش دم کنید و از خواص دمنوش کنگر برای سلامتی بهره مند شوید.

خواص کنگر برای سلامتی

عوارض جانبی و مضرات کنگر

مصرف انواع کنگر و عصاره ی آن ها فواید زیادی دارد و به طور کلی بی خطر به شمار می رود و عوارض جانبی کمی دارد. با وجود این استفاده از این گیاهان برای کودکان و زنان باردار یا شیرده پیشنهاد نمی شود. از آنجایی که پژوهش ها دقیقی درباره ی مصرف کنگر برای این دسته از مردم صورت نگرفته نمی توانیم از مفید یا مضر بودن آن به طور قطعی مطمئن باشیم.

افزون براین افرادی که دارای بیماری ها و و مشکلات خاصی از جمله بیماری های شدید کلیوی و مشکلات خاصی از جمله بیماری های شدید کلیوی یا کبدی هستند نباید از انواع کنگر استفاده کنند. برای این موضوع باید با یک پزشک متخصص مشورت کنیدواز او راهنمایی بگیرید .

برخی از افراد هم ممکن است به کنگر ایرانی یا کنگر فرنگی و عصاره ی آن ها حساسیت داشته باشند و واکنش بدی نشان دهند. خطرات کنگر برای کسانی که به گیاهان هم خانواده کنگر مانند گل مروارید، گل آفتابگردان، گل داوودی و گل جعفری حساسیت دارند بیشتر هم خواهند بود.

جدا از این از آنحا که کنگر منجر به تحریک کیسه صفرا و انقباض آن می شود در صورتی که به سنگ کیسه صفرا دچار هسنید نباید کنگر مصرف کنید. مصرف کنگر برای این افراد خطرناک است و میتواند انسداد داشته باشد.

بهترین کار این است که پیش از مصرف انواع کنگر و عصاره ی آن ها با یک پزشک مشورت کنید و ببینید مشکلی برای استفاده از این گیاهان دارید یا خیر در صورتی که بدنتان با کنگر سازگار باشد می توانید آن را مصرف کنید تا از فوایدی که نام بردیم بهره مند شوید.

سخن پایانی

کنگر یک ماده ی غذایی و مغذی است که می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. شما با اضافه کردن این گیاه به غذاهای خود می توانید سطح کلسترول بد بدن را کاهش دهید فشارخون و قند خون خود راتنظیم کنید کبد چرب را درمان کنید سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشید جلوی خطرات سندرم روده یتحریک پذیر را بگیرید و همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید .

راه های گوناگونی برای مصرف  کنگر وجود دارند و شما به آسانی می توانید این ماده غذایی را به رژیم خود اضافه کنید.البته حواستان باشد برخی از مردم ممکن است به گیاه حساسیت داشته باشند. همچنین در برخی شرایطبهتر است کنگر مصرف نکنید برای این موضوع باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و ببینید آیا کنگر برای شما مناسب است یا خیر. در صورتی که مشکلی نداشته باشید می توانید این گیاه را به غذای خود اضافه کنید و از خواص بی نظیر کنگر برای سلامتی بهره مندد شوید.

خدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )