خاصیت فوق العاده میوه به

خواص میوه به و طریقه مصرف آن

ظاهر به شبیه سیب است اما بعضی ها می گویند خواص میوه به حتی از سیب هم بیشتر است!!«به» یکی از میو های خاص فصل سرد است که به دلیل طعم گسی که دارد بسیاری ادقات نادیده و یا دست کم گرفته می شود.

خواص میوه به ؛ مضرات و طریقه مصرف آن

ظاهر این میوه شبیه سیب است اما بعضی ها می گویند خواص میوه به حتی از سیب هم بیشتر است!!! «به» یکی از میوه های خاص فصل سرد است که به دلیل طعم گسی که دارد بسیاری ادقات نادیده و دست کم گرفته می شود اما طرفداران آن می دانند که «به» اگر به شیوه صحیح پخته شود چه عطر و طعمی به راه می اندازد !کافی است صبح تان را با یک لقمه مربای به ،خامه ونان تازه شروع کنید تاهم از خواص املاح و ویتامین های فوق العاده آن بهره مند شویدو هم انرژی مثبت این میوه بهشتی را به کل روزتان منتقل کنید.«به »سرشار از ویتامین های AوB، املاح فیبر و تانن استو 100 گرم از آن حدود 57 کیلو کالری انرژی تولید می کند، بنابراین برای کسانی که می خواهند لاغر شوند این میوه بسیار نفید است .حال اگر کنجکاو شده اید که با خواص میوه و حتی مضرات این میوه آشنا شوید با ما همراه باشید.

بهترین «به» در اصفهان!!

««به» میوه ای خوش طعم و عطر از خانواده سیب است. این میوه اگر چه به صورت خام هم خوردنی است اما اغلب پخته آن را به صورت مربا کمپوت در غذایی همچون خورش وخوراک می کنند .«به» دارای گوشت خشک وکرکیاست که طعمی ترش و تقریبا گس دارد با این حال وقتی پخته می شود و بو وطعمی بسیار خوش پیدا می کند .«به» در فرانسه ،یونان، آرژانتین، نیوزلند، و ایران پرورش می یابد . بهترین «به» ایران نیز در اصفهان کشت می شود. این میوه را در بعضی استان ها از جمله آستارا و لاهیجان و رامسر «سنگه» نیز مینامند.

خاصیت فوق العاده میوه به

می خواهید شاد شوید؟«به» بخورید!!

«به » اثرات مثبتی برفکر و ذهن می گذارند و از افسردگی جلوگیری می کند همچنین تقویت کننده قلب کبد ومعده استو زخم معده را بهبود می بخشد. علاوه بر این تحریک کننده اشتها نرم کننده سینه و ادرار آور است و به هضم غذا کمک می کند جویدن آن خشکی و بوی بد دهان را هم کاهش می دهد .
حتی قرار دادن تکه های «به » درخانه باعث خوش بو شدن فضا میشود. افرادی که مرتب از «به» استفاده می کنند کمتر دچار سرطان می شوند چراکه این میوه تقویت کننده رحم است و خطر سقط جنین را کاهش می دهد.«به» همچنین به دلیل دارا بودن پتاسیم .پایین آورنده کلسترول و فشارخون است.درنتیجه از گرفتگی رگ های کرونر قلب و سکته قلبی پیشگیری می کند.

خاصیت فوق العاده میوه به

خواص میوه به سبز بهتر است یا زرد

ایم میوه ممکن است مثل سیب سبز کم رنگ یا طلایی زرد باشد. معمولا اول فصل سبزتز است و آخر فصل طلایی تر می شود اما هر دو آنها آماده طبخ هستند . بااین حال اگر «به های» سبز رنگ را چند روزی خارج از یخچال نگهداری کنید رسیده و زرد می شوند اما به یاد داشته باشید که بیش از یک هفته آنها را خارج نگذارید چون شروع به خراب شدن می کنند . این میوه درون یخچال تقریبا به اندازه سیب دوام می آورند.«به» های عطری نیز کوچک تر دارای پرزهایی روی پوستشان هستند که پس از شستن میوه به راحتی از بین می روند.

روغن «به» برای جلوگیری از تعریق زیاد ،شوره سر،سرگیجه،وزوزگوش،تقویتمعوه، کبدو قلب، بهبود زخم خای دهانی خونریزی های ریوی اسهال مزمن و زخم روده بسیار مفید است. برای تهیه این روغن کافی است آن را کاملا بپزید و آبش را بگیرید سپس «به» را نصف آن مقدار روغن زیتون بجوشانید تا آبش تیخیر شود و فقط روغن باقی بماند البته دقت کنید که روغن نسوزد.

خواص میوه به در پر پشت کردن مژه ها

این میوه تقویت کننده معده و متوقف کننده اسهال های ساده وخونی است. در بهبود ورم حاد روده ها خونریزی های قاعدگی و بواسیری سوزش مجاری ادرار ،تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب های مختلف نیز بسیار موثر است. علاوه بر اینها باعث تقویت اعمال دستگاه وکاهش مخاط و سرفه می شود. از خواص دیگر این میوه خوش طعم میتوان به از بین بردن برفک دهان ،خونریزی لثه، آبریزش چشم،ریختن مژه ورفع ترشهات زنانگی اشاره کرد.

«به دانه» بهترین التیام برای بواسیر!

دانه «به» از بهترین درمان ها برای التهاب های دستگاه گوارش و مخاط ها ، سرفه  های خشک ، سینه درد، تب وگرفتگی صدا و حساب می آید اما باید از جویدن و بلعیدن آن بپرهیزید زیرا این دانه حاوی یک ماده سمی و مضر است،بنابراین چند عدد«به دانه» را در آب داغ خیس کنید ولعاب آن را بخورید. لعاب دانه «به» برای ترمیم زخم ها و سوختگی پوست در اثر آتش یا آفتاب سوختگی یا آفتاب بسیار مفید است. برای التیام بواسیر نیز می تواند لعاب «به دانه» را به روی موضع مورد نظر بمالید.

- در قدیم ، زنان رانه «به »را می کوبیدند در مقداری آب خیس کرده و از لعاب آن برای فر کردن موها استفاده می کردند.
- در یونان افراد به عنوان تشریفات ازدواج از میوه به استفاده می کردند . آنها این میوه را به طرف ارابه عروس داماد پرت می کردند و بر این عقیده بودند که «به» نشانه ای از باروری است.
- در نظریه در مورد«به» این بود که اگر زنان باردار این میوه را زیاد بخورند بچه آنها نابغه و زیبا خواهند شد!
- اروپایی ها براین باورند که این میوه به هضم گوشت کمک می کند به همین دلیل اغلب با گوشت های چرب «به » مصرف می کنند!
- می گویند با خوردن «به» عرق بدن خوشبو می شود.

«به» شیرین طبیعت گرم وتر «به» ترش طبیعت سردو خشک و «به» ملس نیز در طبیعت معتدل دارد. دانه آن نیز طبیعی سردتر دارد. جالب است بدانیدکه مصرف این میوه پیش از غذا باعث یبوست و پس از غذا باعث نرمی مزاج میشود.

«به »چه فوایدی دارد؟!

ارزش غذایی «به» در 100 گرم 

انرژِی : 57 کیلو کالری 

فیبر :  1.9 گرم

پروتئین : 0.4گرم

ریبوفلاوین(ویتامین B2) : 0.03میلی گرم

( ویتامین B5 ):  0.081 میلی گرم

اسید فولیک (ویتامین B9) : 3 میکروگرم

کلسیم : 11 میلی گرم

منیزیم  :  8 میلی گرم

پتاسیم : 197 میلی گرم

کربوهیدرات :  15.3 گرم

چربی  :  0.1 گرم

تیامین(ویتامینB1) : 0.02 میلی گرم

نیاسین(ویتامینB3) : 0.02 میلی گرم

(ویتامینB6) : 0.04 میلی گرم 

ویتامین  C : 15 میلی گرم

آهن :  0.7 میلی گرم

فسفر :  17 میلی گرم

روی :  0.04 میلی گرم

خاصیت فوق العاده میوه به

میوه «به» ضرر هم دارد؟

– خوردن میوه نارس و خام «به » توصیه نمی شودزیرا بسیار دیر هضمم و قابض است همچنین «به» شیرین و خام برای اشخاص گرم مزاج مضر است.

– کرک یا پرز روی «به» هضم سنگینی دارد و برای حلق و صدا بسیار مضر است بنابراین باید قبل از خوردنش پرزهای روی آن را پاک کنید.

«به» را چگونه مصرف کنیم؟!

– برای معااجه اسهال و ورم روده بزرگ 40  تا 50 گرم «به» را خرد کرده 15 دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید و مصرف کنید.

– «به دانه» ورم معده را معالجه می کند . برای این منظور باید 4 گرم آن را در 120 گرم آب خیس کنید سپس آن را آنقدر هم بزنید تا مایعی شکل سفیده تخم مرغ به دست آید.

– جوشانده برگ درخت «به» بی خوابی را درمانن می کند . برای این منظور باید یک مشت برگ های تازه آن را 10 دقیقه در یک لیتر آب جوش بریزید تا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین دوقاشق سوپ خوری از این جوشانده قبل  از خوا بنوشید.

-برای رفع بی خوابی 30 گرم شکوفه «به» (تازه یا خشک کرده )را دریک لیتر آب جوش با عرق بهار نارنج مخلوط کنید و بنوشید.

– برای درمان سوختگی سرما زدگی و برطرف کردن انواع ترک های صورت و لب 100 تا 150 گرم (به دانه ) را در یک لیتر آب بجوشانید و روزی چند مرتبه به ناحیه مورد نظر بمالید.

– شربت «به لیمو» حرارت بدن را کاهش می دهد برای تهیه این شربت 250 گرم آب «به» را با سرکه آب لیموی صاف و گلاب (هر یک به مقدار 150 گرم)و مقداری قند بجوشانید تا قوام بیاید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )