درخت گردو

از ابتدایی ترین مراقبت های نهال گردو تا تاثیر میخ زدن به درخت گردو:

درخت گردو یکی از درخت های تنومند و پر فایده است  که علاوه بر عمر طولانی بهره فراوانی نیز دارد.از این رو بسیاری از افراد قصد این را دارند که یا باغ گردو احداث کنند ویا اینکه در کنار دیگر درختان میوه که در باغ دارند ، درخت گردو نیز داشته باشند اما سوال این است که تاکنون شنیده یا دیده اید که درختی فلز بخورد؟

آن هم  میخ مسی یا آهنی ! یا اینکه براده آهن برای درخت گردو، غذایی لذیذ باشد ؟! بله درست است .درست شنیدید درخت گردو میخ فلزی می خورد و به همین خاطر بعضی از باغداران از قدیم الایام به تنه درخت گردو میخ فلزی میزنند . قصد داریم در مورد این مبحث و فواید میخ زدن به این درخت بیشتر صحبت کنیم پس همراهمان باشید . 

ویژگی های درخت گردو:

درخت گردو درختی با عمری طولانی است که عموما رشد زیادی دارد و میوه آن بسیار پر خواص می باشد و به جهت خاصیت شرایط نگهداری و استفاده های متفاوتی که از آن می شود.طرفداران بسیاری داردمعمولا درختان گردو از سال دوم و سوم باردهی را شروع می کنند و باتوجه به میزان محصول تولیدی باردهی بالایی دارند. 

 

البته باید به شرایط نگهداری درخت شرایط اقلیمی وآب و هوایی و سازگاری درخت گردو وباآن و کیفیت و نژاد نهال انتخابیتوجه کردتا بتوان بیشترین عملکرد را از درخت گردو توقع داشت. همچنین می بایست این درختان را از بیماری های که دشمن درخت گردو به حساب می آیند درامان داشت.

این درخت نیز مانند هر موجود زنده دیگری نیاز به تغذیه دارد و این کار از طریق خاک و املاح و مواد در آن تامین می شود. به طوری که بهتر است در هنگام کاشت نهال گردو از میزان و نوع ریز مغذی های موجود در خاک و املاح آن مطمئ شد و در صورت کمبود و نیاز با کوددهی این مشکل را برطرف5 کرد.

عناصر خاک باید ترکیبی از آهن ،ازت ، کلسیم ، مس و…. باشد کمبود هر کدام از این عناصر می تواند مشکل ساز گردد به همین دلیل در صورت کمبود باید جبران شود.

درخت گردو

کمبود چه عناصری به عنوان دشمن درخت گردو معرفی می شود؟

همانطور که گفتیم درخت گردو توسط خاک تغذیه میکند ودر صورت کمبود عناصر و املاح مورد نیاز ان می بایست باغنی ساختن خاک از طریق کود دهی این معضل را برطرف ساخت در برخی موارد نیاز است تا باتغییر عناصر موجود در خاک PHخاک را تغییر داد وافزودن یا کم کردن عناصر مختلف باعث تنظیم PH می شود
یکی از عنصر که وظیفه ی مهمی در سلامت گیاهان من جمله درخت گردو دارد. عنصر آهن ایت . در مواردی که PHخاک بالا است و یا خاک دچار کمبود آهن است درخت مشکلاتی پیدا می کند مشکلاتی مانند رشد نا کافی و زرد شدن رنگ برگ ها آهن مورد نیاز گیاه را میشود از سه طریق تا مین کرد که عبارتند از:
محلول پاشی
غنی ساختن و افزودن آهن به خاک
تزریق آهن مستقیما به تنه یا بدنه درخت
همچنین ممکن است دیگر عناصر کم باشند ودرخت دچار کمبود شود. عناصری مانند مس که کمبود آن نیز عواقبی دارد امکان دارد در اثر کمبود مس ، درخت گردو دچار سوختگی و چروکیدگی سرشاخه ها ، چروکیدگی پوست سبز میوه گردو و در نهایت زرد شدن و ریزش برگ ها شود. در چنین حالتی باز هم از سه روش ذکر شده در بالا برای جبران کمبود مس اشتفاده می گردد البته به جای تزریق مستقیم مس استفاده می شود .
این سه روش بسته به ضرورت و نیاز درخت محدود زمانی استفاده می شود که منجر به رفع کمبود عناصر آن و مس می گردد.

یکی از روش های افزودن عنصر آهن به چرخه رشد تزریق آهن از طریق تنه درخت گردو است این روش در مقاله ای علمی که در دانشگاه کانزاس نوشته شده و در مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته ذکر گردید ه است در این مقاله توصیه شده است تا با ایجاد حفره هایی درتنه درخت آمونیوم فریک سیترات را که حاوی آهن است به درخت تزریق نمایید .
شاید تا به ابنجا برایتان فواید میخ زدن به درخت گردو ، روشن شده باشد همانطور که می بینید تزریق آهن یا مس به عنوان عناصری که دررشد و سلامت درخت گردو نقش مهمی دارند روشی موثر در تامین این عناصر است و بازده مثبت دارد .
اما بازدن میخ آهنی یا مسی به تنه درخت ممکن است به نوعی آهن یا مس مورد نیاز درخت تامین شود ولی بی توجهی به آسیب ها یا فواید میخ زدن به درخت گردو درخت را دچار ریسک می کند، چرا که با ایجاد خراش غیر اصولی در تنه درخت این امکان وجود دارد که درخت دچار بیماری شود واز محل ورود میخ عفونت وارد درخت شده ودر نهایت درخت گردو را مبتلا به بیماری بلایت دشمن درخت گردو نماید.
پس بهتر است خیر فوایدفواید میخ زدن له درخت گردو بگذریم تابا این کار درخت را گرفتار مشکلاتی که دشمن گردو به شمار می آیند برهانی.

درخت گردو

کودهای لازم برای تامین عناصر مورد نیاز درخت گردو :

بهترین راه برای شناسایی نیاز درختان گردو به عناصر گوناگون این است که تقریبا حدود 100 برگ از درخت گردو را جمع کرده و مورد بررسی قرلر داد تا عناصر مورد نیاز درخت نمایان گردد و بعد ار آن در جهت کوددهی اقدام کرد . به این صورت می توان به درستی دریافت که چه عناصر در گیاه کم است و نیاز به جبران دارند.پ

با تشخیص نیاز گیاه می توان با استفاده از روش های محلول پاشی غنی ساختن و با تزریق به تنه کمبود مواد مغذی و آلی مورد نیاز گیاه را رفع کرد چرا که کمبدو هر کدام از این عناصر می تواند مانند دشمن درخت گردو معرفی شود در صورت جمع آوری برگ های گیاه درتابستانن و آنالیز برگ ها طبق استاندارد موجودمیزان عناصر موجود در برگ به این شکل می باشد :
نیتروژن 1/2%
فسفر .سدیم 1/0%
پتاسیم 1%
کلسیم 1%
منگنز کلر3/0%
روی وبور 20ppm
مس4 ppm
به طور معمول و مرسوم درختان گردو به کود 15 /15 / 15 N/P/K در انتهی بهار و تابتان نیاز دارند شمامل K.N.Pاست.

درخت گردو

اثرات کمبود آهن ومس در دخت گردو :

Fe و Cuدو عنصر بسیار حیاتی در سلامت و رشد درختان گردو هستند به عنوان نمونه بیماری کلروز در اثر کمبود آهن رخ می دهد که دراین حالت در عمل فتوسنتز گیاه اخلال پیش آموده و رشد طبیعی درخت با مشگل روبرو می شود در این حالت برگ ها زرد رنگ و در مواردی سفید رنگ می شوند.
عنصر میکرو مغذی دیگری که فعالیت های آنزیمی گیاه و کلروفیل موثر بوده وبا کمبود خود گیاه را دچار آسیب می کند. مس است دراین صورت شاخه ها و برگ های جوان درخت گردو خشک شده ودرپایان می میرند . کمبود عنصر مس همچنین ممکن است در بروز بیماری های قارچی نیز دخیل باشد و بابروز این بیماری شاخه ها برگ ها و میوه های گردو صدمه ببند.

درخت گردو را درخاکی که زهکش دارد آماده برای کاشت کنید .
پیشنهاد می کنیم در خاکی با رژفا یک ونیم متر کاشت را انحام دهید چرا که ریشه های درخت گردو بسیار با نفوز هستند.
در فصل بهار و تابستان ،در فصل گرم ، نهال گردو را هفته ای یکبار و درختان بالغ را هر دو یا سه هفته یکبار آبیاری کنید .
زمان کود دهی دختان گردو می توانید از کود سولفات آمونیوم استفاده کنید و به فاصله 30 تا 40 سانتی متر از پایه درخت کود را به دور درخت بریزید.
همیشه سعی کنید که پایه درخت را از هر گونه علف هرز حفظ کنید . چرا که علف های هرز علاوه بر جذب رطوبت خاک اغلب باعث جذب انواع آفات از جمله شته ها و کنه ها می گردند.
هرس کردن درخت و قطع شاخه های بیمار را درزمان مناسب مد نظر داشته باشید تا مانند دشمن درخت گردو به حان گیاه شما نیفتد.
هرس کردن همچون کود ددهی باعث دور شدن آفات افزایش باردهی آن می گردد شاخه های آفت زده و مزاحم که مانع رسیدن نور به شاخه اصلی می شوند را باید با هرس کردن جدا کرد.

براده آهن برای درخت گردو خوراکی لذیذ :

ممکن است این تصور پیش بیاید که درصورت کمبود آهن در درخت گردو مصرف براده آهن و مخلوط ساختن آن با خاک کمک کننده خواهد بود وآهن آن جذب گیاه میگردد. به همین دلیل برخی علاوه بر میخ کوبیدن به تنه درخت اقدام به مصرف براده آهن برای درخت گردو یاحتی ضایعات آهن میکنند. 

لازم است بدانید این نوع آهن متناسب با درخت گردو نیست چرا که قابلیت جذب آن وجود ندارد ودرخت گردو نمی تواند این نوع آهن را ازخاک دریافت و جذب کند. بهترین منبع برای رفع نیاز های تغذیه ای درخت گردو اسفاده از کودهای مناسب می باشد که عنصر های میکرو مغذی و مایکرو مغذی هر دوبه این شکل تامین می شوند . 

درخت گردو با اینکه درخت مقاوم و پر بازدهی می باشد ، اما مانند دیگر درختان میوه به مراقبت و رسیدگی نیازمند است تا ثمر و بازده بهتری داشته و بتوان عملکرد بیشتری را از آن توقع داشت . به همین جهت بهتر است برای تقویت آن و تامین عناصر مورد نیاز این درخت از روش های ثابت شده علمی با شمورت و راهنمایی افراد آگاه کارشناس استفاده کرد و باتصور فواید میخ زدن به درخت گردو آن را گرفتار بیماری و آسیب نکرد.

درخت گردو

خدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )