سمبوسه

طرز تهیه سمبوسه خوشمزه به روش جنوبی

سمبوسه از غذاهای بسیار خوشمزه ومحبوب ایرانی است که بادستور ها ومواد بسیار متنوعی تهیه می شود. متداول ترین نوع این غذا سمبوسه ساده یا همان سمبوسه سیب زمینی است. 

مواد لازم برای 4 نفر

نان لواش ….4 عدد

سیب زمینی… 400 گرم

پیاز …1 عدد 

جعفری …1 دسته متوسط

زرد چوبه ……1/2قاشق چایجوری 

فلفل قرمز …..1/2 قاشق چایخوری 

نمک و فلفل سیاه …..به مقدار کافی

روغن مخصوص سرخ کردنی …. به مقدار کافی 

طرز تهیه سمبوسه تازه .: مرحله اول

برای تهیه سمبوسه ساده سیب زمینی ابتدا یکی از سیب زمینی هارا کنار می گذاریم سپس باقیمانده سیب زمینی هارابه همراه 2 لیوان آب و 1قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم

حدود 40 دقیقه زمان برای پخت سیب زمینی ها نیاز است. در همین حین سیب زمینی باقیمانده را پوست می گیریم . سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم . حالا سیب زمینی خرد شده را با آب سرد به خوبی می شوییم تا نشاسته اضافی روی آن از بین می رود.

سمبوسه

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم در ادامه پیاز خرد شده را به همراه مقداری روغن به تابه اضافه می کنیم وبه خوبی تفت می دهیم تا پیاز سبک شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه پیاز سبک شد زرد چوبه را به همراه فلفل قرمز ومقداری نمک و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم وتفت دادن را چند دقیقه دیگر ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود در ادامه سیب زمینی خرد شده را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سیب زمینی های نگینی را به خوبی سرخ می کنیم سپس نیمی از جعفری خرد شده را به تابه اضافه می کنیم ودر حد یکی دودقیقه دیگر موادرا تفت می دهیم تا باهم ترکیب شوند سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله ششم

پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز شدند. پوست شان را میگیریم  آنها را درون یک کاسه مناسب می ریزیم سپس با گوشتکوب به طور کامل له می کنیم در ادامه باقیمانده جعفری را به کاسه اضافه کرده وبا سیب زمینی ترکیب می کنیم. 

ذز این مرحله تابه حاوی سیب زمینی نگینی را مجدداروی حرارت قرار می دهیم سپس سیب زمینی له شده را به تابه اضافه می کنیم ومواد را به خوبی تفت می دهیم تا باهم به خوبی مخلوط شده و کاملا یکدست شوند.

مرحله هشتم

حالا تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم درادمه نان های لواش را به صورت طولی با اندازه 10 در 30 سانتی متر برش می زنیم سپس 1 قاشق سر پر از مواد سیب زمینی در ابتدا هر نان قرار داده و آنرا به صورت مثلثی جمع میکنیم

مرحله نهم

پیچیدن سمبوسه سلیقه ای است و می توانیم سمبوسه را به صورت لقمه ای نیز بپیچیم .پس از اینکه پیچیدن سمبوسه ها به پایان رسید یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم ومقداری روغن به تابه اضافه می کنیم.

سمبوسه

مرحله دهم

بهتر است برای جذب روغن کمتر از روغن سرخ کردنی استفاده کنیم ونکته دیگر اینکه باید در ریختن روغن دست و دلباز باشیم و به اندازه ای روغن دردرون تابه بریزیم که سمبوسه ها هنکام سرخ شدن در روغن شناور باشند.

مرحله یازدهم

حرارت زیر روغن باید کم باشد ولی روغن باید به طور کامل داغ شده باشد در ادمه سمبوسه ها را درون روغن داغ می اندازیم و اجازه می دهیم به خوبی سرخ شود پس از سرخ شدن یک سمت سمبوسه ها آنها را بر می گردانیم

مرحله دوازدهم

در پایان وقتی سمبوسه هابه طور کامل سرخ شدند آنهارا درون توری فلزی یا روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. سپس در ظرف دلخواه سرو می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )