درخت انار

تاثیر نمک بر درخت انار

آیا می دانید که درخت انار از ایران به سایرنقاط دنیا معرفی شده است؟این میوه ی بهشتی وخوشمزه وبا خاصیت ابتدا در ایران باستان کشت شد.درحال حاضر نیز باغداران بسیاری پرورش درخت انار را انجام می دهند. آیا فکر می کنید که نمک برای درخت انار مفید است یا مضر؟دراین مقاله ما به تاثیر نمک بر درخت انار اشاره می کنیم اگر می خواهید در مورد انار وتاثیر نمک بر آن اطلاعاتی بدست آورید پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

نمک دریا چه تاثیری بر درخت انار دارد؟

قبل از این که به تاثیر نمک بر درخت انار بپردازیم لازم است اطلاعاتی راجع به درخت انار داشته باشیم.

درکاشت درخت انار آبیاری آن نقش بسیار مهمی دارد.درخت انار را دراوایل بهار می کارند وهر روز آبیاری کرده تا اولین برگهای آن ظاهر شود. بعد از ظاهر شدن برگها آبیاری را هر ده روز یک بار انجام دهید. خاک درخت انار هم باید زهکشی خوبی داشته باشد واب را در خود جمع نکند.

درکنار آب دهی مناسب خاک خوب دمای مناسب درخت انار نیز از ملزومات کاشت این درخت می باشد. این میوه گرمسیری محسوب شده وبهترین دما برای ان بین 20 تا 30 درجه است .تابش خورشید برای انها باید مستقیم باشد درخت انار نسبت به سرما حساس بوده ومقاوم نیست .

همانطور که نمک دریا برای انسان ها مفید است جهت تقویت باردهی درخت انار نیز بسیار مفید ایت.نمک دریایی حاوی مواد معدنی ومغذی چون:کلسیم ، منیزیم پتاسیم، روی وآمونیوم سولفات است. برای اینکه کیفیت میوه انار عالی باشد باید قبل وبعد از گلدهی درخت به آن روی اضافه کنید.

برای اینکه درختان غنی وبارور شوند باید از کود مناسب برای آنها استفاده شود، درخت انار نیز برای باردهی بهتر به کود مناسب احتیاج دارد کودهایی که برای درخت انار استفاده می شود باید حاوی مواد معدنی باشد تا درخت را تقویت کند.باغداران همواره از گذشته تاکنون از نمک دریا برای باردهی بهتر درخت انار استفاده کرده اند .

بعد از اینکه درخت کاشته شد ، باغدار باید رسیدگی های لازم را برای درخت انجام دهد تا بتواند برداشت بهتری داشته باشد از انواع این رسیدگی ها میتوان به کود مناسب آب دهی کافی درزمان مناسب آفت کشی درختان و نور مناسب اشاره کرد .

جهت کود دهی درخت انار می توان از نمک ها حاوی مواد معدنی استفاده کرد برای کود دهی درخت انار می توان  نمک دارویی که مخلوطی از پتاسیم وکلسیم را در خود دارد با کود مخلوط کرده وکوددهی را انجام دهید بعد از مدتی اثرات این کود دهی از ریشه به بگها منتقل خواهد شد .

البته از عناصر دیگر وتاثیر گذار بر رشد درخت انار میرانPHخاک برای ریشه درخت است . این فاکتوربه طور مستقیم به ریشه کمک میکند که بتواند مواد مغذی وآب را  جذب کند. 

باتوجه به اینکه تحمل درخت انار در مقاله با اثرات نمک بسیار بالا است. این درخت میتواند با شوری خاک مقابله کند به این دلیل که سدیم در ریشه ذخیره می شود وفقط کلسیم وپتاسیم است که به برگها انتقال پیدا می کند.

همچنین نمک میتوانند اثرات اسیدی وقلیانی خاک را بهبود بخشد و خاک را متعادل کند. بهترین PHخاک جهت رشد درخت انار بین 5/5تا 7 است اگر خاک بیش از حد مجاز اسیدی باشد کمبود کلسیم فسفر ومنیزیم برای درخت انار پیش می آید.در خاک اسیدی بالا میزان منگیز وآلومینیوم بالا رفته ومواد سمی در خاک آزاد می کنند.

درخت انار

انواع نمک جهت افزایش باردهی درخت انار

..نمک آبی
از نمک آبی که خاستگاه آن نیز کشور ایران است در درخت انار برای آن و درمان بیماری متعددان استفاده می کنند.
اصلی ترنی علت ترک خوری میوه انار کمبود پتاسیم در گیاه است.
برای برطرف کردن این ترک خوردگی بهتر است از کودهای پتاسیم دار استفاده کنید باغدراران از نیترات کلسیم برا ی کود دهی جهت جلو گیری از ترک خوردگی انار استفاده میکنند. از آنجا که کوهای شیمیایی محصول میوه را غیر ار گانیک می کند بهتر است با ریخت نمک در کنار تقویت آن محصولی ارگانیک تحویل بگیرید.
..نمک صورتی
اگر می خواهید آهسته در فصل باردهی محصول بهتری و بیشتری به دست آورید باید از قبل به فکر تغذیغه درخت باشید.در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد است در خت انار به نیرو بخشی احتیاج دراد برای این کار مخلوط نمک صورتی وکود مورد نیاز درخت باعث تقویت ریشه ها خواهید شد.
شما برایاین کار می توانید از کود پتاس برای تقویت درخت انار استفاده کنید اما اگر می خواهید محصولتان کاملا ارگانیک باشدمی توانید از ترکیب نمک صورتی وکود های حیوانی نیز استفاده کنید.

باریختن نمک پای درختان میوه ، در واقع باعث کاهش جذب مواد مفید در خاک خواهید شد .نمکی که توسط ریشه جذب می شود کیفیت گیاه و برگهای ان را پایین اورده وانتها کیفیت محصول نیز پایین خواهد آمد.
از دیگر عوامل ریختن نمک پای درخت می توان به سوخته شددن اطراف برگها اشاره کرد ریختن نمک به تنهایی پای درخت میتواند درخت را در مقابله با آفات وبیماری ها ضعیف کند.در نتیجه باید به این نکته توجه داشته باشید که از انواع نمک های مخصوص درخت انار در کنار کود های لازم وضروری درخت استفاده کرده تا نتیجه خوبی در میوه دهی درخت بگیرید.

درخت انار

سخن پایانی

از دیر باز تنها از نمک برای درخت انار استفاده می کردندوبه این معتقد بودند که درخت انار درختی مقاوم است اما امروز به این نتیجه رسیده اند که می توانند برای از بین بردن خاصیت قلیانی خاک از نمک استفاده کنند.
البته این نمک نباید نمک خوراکی باشد اما در کنار نمک باید از کودهایی شیمیایی که دارای ترکیبات اصلیومهم ومغذی مخلفی هستند استفاده کنند تا همگی این ها د رکنار هم بتوانند تاثیر مهمی بر گیاه داشته و موجب بالا رفتن کیفیت و میزان محصول شوند.

درخت انار

لخدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )