قورمه سبزی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

خورش قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی واصیل ایرانی است که ن تنها درمیان ایرانیان بسیار محبوب است بلکه در خارج از ایران هم طرفداران بسیاری دارد .از محبوب ترین انواع خورش قورمه سبزی درمناطق مختلف ایران میتوان به خورش قورمه سبزی تهرانی ، خورش قورمه سبزی گیلانی ، خورش قورمه سبزی جنوبی وخورش قورمه سبزی ترکی یا تبریزی اشاره کرد که از نظر مواد کمی باهم متفاوت هستند. برای مشاهده آموزش آشپزی کامل ومرحله به مرحله طرز تهیه خورش قورمه سبزی در ادمه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت خورشتی ……….300گرم

سبزی خورشتی……….500گرم

لوبیاقرمز یا لوبیا چیتی…..150 گرم 

پیاز…….. 1 عدد بزرگ 

لیموعمانی ……. 4عدد

روغن مایع……..به اندازه لازم

نمکوفلفل سیاه……به اندازه لازم 

آب نارنج،آبغوره وزردچوبه…به اندازه لازم 

قورمه سبزی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

مرحله اول
اولین قدم برای تهیه قورمه سبزی خیساندن لوبیا قرمز میباشد. برای گرفتن نفخ لوبیا آن را داخل یک کاسه حاوی آب قرار دهید. توصیه مااین است که هر زمانی تصمیم گرفتید قورمه سبزی تهیه کنید از شب قبل لوبیا قرمز را بخیسانید.

این کار علاوه بر اینکه نفخ لوبیا قرمز را میگیرد باعث میشود که لوبیا نرم تر شود وبه همین دلیل زمان پخت آن کاهش یابد. در صورتی که بتوانید آب موجود در کاسه را دوسه بار تعویض کنید نفخ لوبیا به طور کامل گرفته خواهد شد.

قورمه سبزی

مرحله سوم

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید وبه همراه مقداری روغن مایع داخل قابلمه ای برای پخت خورش در نظر گرفته اید بریزید. پیاز را کمی تفت دهید تا شفاف شود سپس مقداری زرد چوبه ودر صورت تمایل فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید وتفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که ادویه ها کامل به خورد پیاز بروند .

قورمه سبزی

مرحله چهارم

دراین مرحله گوشت را پس از شستشو به صورت قورمه ای خرد کنید وبه قابلمه خورش اضافه کنید بهتر است قطعات گوشت خیلی درشت نباشد زیرا علاوه براینکه دیرتر پخته می شوند روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارند.

مرحله پنجم

پس از اضافه کردن گوشت به پیاز آنرا به خوبی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند وکمی سرخ شود. پس از اینکه گوشت سرخ شد لوبیا قرمز را یکی دودقیقه تفت دهید سپس سه لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.

مرحله ششم

حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید سپس آنرا ملایم تر کنید تا گوشت و لوبیا را به آرامی بپزند. برای پخت گوشت و لوبیا قرمز2ساعت زمان نیاز است . درادامه سبزی خورشتی را پس از پاک کردن وشستشو به صورت ساطوری خرد کنید .

سبزی خورشتی را به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه جداگانه سرخ کنید .هر چقدر هم سبزی را بیشتر سرخ کنید رنگ قورمه سبزی شما تیره خواهد شد . پس از گذشت یک ساعت از پخت لوبیا و گوشت سبزی را پس از سرخ کردن به قابلمه خورش اضافه کنید.

قورمه سبزی

دراین مرحله می توانید لیموعمانی هارا به همراه فلفل سیاه آبغوره وکمی آب نارنج به قابلمه اضافه کنید یکی از نکات مهم دراین مرحله این است که حتما لیموعمانی هارا از وسط نصف کنید وتخمه های آن را خارج کنید.

تخمه های لیموعمانی می توانند باعث تلخ شدن طعم خورش ما شوند توصیه می کنیم نمک را پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت به خورش اضافه کنید زیرا باعث می شود که گوشت دیر تر بپزد. در صورتی که آب خورش کم شده بود میتوانید مقداری آب جوش اضافه کنید. 

مرحهل دهم

در 15 دقیقه پایانی طعم خورش را بچشید ودر صورت نیاز مقداری نمک، فلفل سیاه وانواع ادویه های دلخواه خودرا اضافه کنید پس از اینکه خورش به خوبی روغن انداخت آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید وبه همراه برنج سرو کنید.

نکات طرز تهیه قورمه سبزی

روغن انداختن قورمه سبزی

یکی از فوت وفن های مهم در تهیه خورش قومه سبزی این است که کاری کنید که خورش شما به خوبی روغن بیندازد . روغن انداختن قورمه سبزی علاوه بر اینکه ظاهرخورش را زیباتر میکند باعث می شود طعم بهتری را نیز تجربه کنید .نکته اول برای روغن انداختن قورمه سبزی همانطور که دربالا ذکر کردیم سرخ کردن سبزی خورشتی است .

اگر سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود خورش شما روغن بیشتری خواهد انداخت نکته دوم هم این است که پس از اینکه گوشت ولوبیاقرمز پختند یک قطعه کوچک یخ به خورش اضافه کنید که باعث شوک به مواد خورش می شوند وبه روغن انذاختن خورش کمک میکند .

سبزی مخصوص قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی به طور معمول متشکل از تره ، جعفری ، شنبلیله ، گشنیز واسفناج می باشد که البته این ترکیب در شهر های مختلف متفاوت است. متلا در شهر های جنوبی کشور سبزیجات معطر دیگری مثل سیر سبز وشوید نیز به ترکیب اصلی سبزی قورمه سبزی اضافه می شوند.

در استان آذربایجان هم به سبزی قورمه سبزی سبزیجاتی مثل ترخون اضافه می شود که باعث تند وتیز تر شدن طعم خورشت می شود یکی از نکات مهم در مورد سبزی قورمه سبزی این است که توصیه می شود از شنبلیله به مقدار کم در این خورش استفاده شود زیرا شنبلیله به مقدار زیاد میتواند باعث تاثیر منفی روی طعم و عطر خورش میشود.

خرد کردن سبز قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی برخلاف سبزی دیگر غذا ها مثل آش وکوکو باید به طور کامل به صورت ریز خرد شود . دلیل این امر این است که اگر سبزی قورمه سبزی به صورت درشت  خرد شود خورش جا نمی افتد .درصورتی که میخواهید خورش قورمه سبزی به خوبی روغن بیندازد حتما باید آنرا به صورت کاملا ریزخرد کنید اگر از چاقوبرای خرد کردن سبزی استفاده میکنید. حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید تاسبزی له نشود.

نشانه قورمه سبزی جا افتاده چیست؟

اصلی ترین نشانه ی یک قورمه سبزی جا افتاده و مجلسی این است که آب و دان قورمه سبزی از هم جدا نباشد.(یعنی زمانی که قورمه سبزی را خورش خوری میکشید سبزی ،لوبیا وکوشت قورمه سبزی از آب آن جدا نباشد.)نکته دیگراینکه وقتی خورش را روی برنج می ریزید نباید آب قرمه سبزی کف بشقاب جمع شودو برای اینکه بااین مشکل مواجه نشوید حتما در پایان پخت اجازه دهید آب اضافی قورمه سبزی تبخیر شود وشروع به روغن انداختن بکند سپس آنرا از روی حرارت بردارید وبکشد. 

خورشت قورمه سبزی جنوبی

اگر میخواهید قورمه سبزی شما مثل جنوبی ها سیاه وتند وتیز شود باید از سبزی خورشتی که کمی متفاوت تر از سبزی خورشتی معمولی است استفاده کنید. جنوبی ها از سیر سبز وشوید هم در سبزی خورشتی خود استفاده میکنند. 

نکته دیگر اینکه باید سبزی را بیشتر از حد معمول سرخ کنید تا کاملا سیاه شود ودر آخر هم باید به یاد داشته باشید که باید از فلفل سیاه و فلفل قرمز فراوان برای تند شدن خورش  قورمه سبزی جنوبی به صورت تند سرو می شود. 

خدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )