کباب کوبیده

کباب کوبیده یکی از غذاهای بسیار معروف و سنتی ایرانی است و به عنوان یک غذای مجلسی هم شناخته میشود.

تاریخچه کباب کوبیده به دوران قاجار بر میگردد و به همین دلیل این غدا یکی از غذاهای قدیمی ایرانی محسوب میشود کباب کوبیده دارای محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان است و به همین دلیل در خیلی از مجالس شادی و عزا از آن برای پذیرایی استفاده میشود 

به دلیل همین محبوبیت کباب کوبیده با دستورهای متنوعی مانند کباب کوبیده ی تابه ای، کباب کوبیده با گوشت مرغ،کباب کوبیده با سویاو… تهیه میشود که میتواند تمام سلایق وذائقه هارا رادربر گیرد  برای مشاهده اموزش کامل ومرحله به مرحله طرز تهیه کباب کوبیده در ادامه باما همراه باشید. 

کباب کوبیده

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده 4نفره

گوشت مخلوط 800 گرم
پیاز آب گرفته 200 گرم
دنبه گوسفندی 100 گرم
نمک 1 قاشق چایخوری
بکینگ پودر (اختیاری )1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه به اندازه دلخواه
زعفران دم کرده 4 قاشق غذا خوری
کره 50 گرم

کباب کوبیده

مرحله اول
برای تهیه کباب کوبیده رستورانی ابتدا 400 گرم گوشت راسته گوسفندی را به همراه 400گرم گوشت قلوه گاو گوساله ودنبه گوسفندی داخل چرخ کوشت میریزیم ودومرتبه چرخ میکنیم تا کاملا باهم ترکیب شده ویکدست شوند.
مرحله دوم
دراین مرحله گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه مناسب جادار قرار می دهیم .درادامه در ظرفی جداگانه پیاز هارا باهم رنده متوسط رنده میکنیم وبافشار دست آب اضافی شان را به طور کامل میگیریم سپس آب پیاز را داخل یک کاسه کوچک می ریزیم وکنار می گذاریم.
مرحله سوم
دراین مرحله پیاز اب گرفته را به مدت 15 دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا به اصلاح چلوکبابی ها شیرین شود ،سپس به کوشت چرخ کرده اضافه میکنیم درادامه بکینگ پودر را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و2 قاشق غذا خوری دم کرده به گوشت اضافه میکنیم.
مرحله چهارم
دراین مرحله مواد کباب را باید به خوبی ورز دهیم تا گوشت منسجم شود به طور که حالت چسبناکی پیدا کند که وقتی مایه کباب رااز داخل کاسه بلند میکنید تکه تکه نشود وهمه گوشت به صورت یکدست بلند شود .
مرحله پنجم
ورز دادن را ادامه می دهیم تا مایه کباب یکدست وکاملا منسجم شود، سپس یک سلفون روی کاسه میکشیم وبه مدت 2 ساعت به مایه کباب در یخچال استراحت میدهیم پس از گذشت 2 ساعت کاسه را از یخچال خارج میکنیم.
مرحله ششم
برای سیخ کردن کباب ها ابتدا سیخ ها ی پهن مخصوص کباب کوبیده را با آب پیاز خیس میکنیم سپس به اندازه یک پرتقال کوچک از گوشت بر میداریم وسیخ بین گوشت قرار میدهیم وآنرا روی سیخ پهن میکنیم.
مرحله ی هفتم
پس از سیخ کردن کباب با انگشت روی گوشت نقش می اندازیم این کار علاوه بر اینکه باعث می شود کباب مغز پخت شود ، به زیبایی ظاهری کباب نیز کمک می کند اگر سیخ کردن کباب برایتان مشکل است می توانید از کباب زن دستی هم استفاده کرد .
مرحله هشتم
دراین مرحله منقل ذغال را باذغالی یکدست و کاملا روشن آماده میکنیم سپس سیخ ها را به آرامی روی منقل میچینیم پس از آنکه کباب ها خودشان را گرفتند آنهارا به صورت متداوم می چرخانیم تا به صورت یکنواخت بپزند.
مرحله نهم
پس از آنکه پختن کباب هارا به پایان رسید کره را روی بخار آب ذوب می کنیم وبه همراه زعفران به یک برس تمیز روی کباب ها میمالیم این کار علاوه براینکه کباب هارا زیباتر میکند بعث خوشمزه شدن کباب کوبیده می شود.

کباب کوبیده از غذاهای سنتی وبسیار پر طرفدار ایرانی است که دردوره ی قاجار به فهرست غذاهای ایرانی اضافه شده است
طبق نظر جعفر شهری یکی از تاریخ نویسان معتبر و همچننین اعتماد السلطنه که یکی از رجال معروف دربار قاجار است پای چلوکباب در دوره ناصرالدین شاه به ایران باز شده است جالب است بدانید این کباب قفقاز وارد ایران شده است ودستور قدیمی آن با دستور فعلی متفاوت است. یکی از کسانی که در تغییرات کباب قفقازی به کباب کوبیده تاثیر گذار بوده است شخص نااصرالدین شاه قاجار بوده است .کوبیده از غذاهای مورد علاقه شاه قاجار بود وبه همین دلیل آشپزان دربار نگاه ویژه ای به این غذا داشتند وبا تغییراتی که دردستور تهیه آن ایجاد کردند کباب کوبیده امروزه متولد شد.

خدمات امیران سرویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تماس ( کلیک کنید )